به سایت "جاذبه های توریستی و گردشگری" خوش آمدید.
امروز پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پارک ملی جاسپر در کانادا

جاذبه های توریستی و گردشگری

پارک ملی جاسپر (Jasper National Park)، با گستره ای نزدیک به ده هزار و نهصد کیلومتر مربع، بزرگ ترین پارک ملی در بخش کوه های راکی در بخش کانادایی ست که در شمال پارک ملی بنف و در غرب ادمونتون در استان آلبرتا قرار دارد. پایه گذاری این پارک که دربرگیرنده یخچال های سرزمین های یخی کلمبیا، چشمه های آبگرم، دریاچه ها، آبشار و کوهستان هاست به سال ۱۹۰۷ باز می گردد.

این سایت، دارای گونه گونی شگفت انگیزی از زندگی جانوری ای ست که گوزن شاخ بزرگ شمالی، گوزن آمریکای شمالی، آهوی قهوه ای-خاکستری آمریکای شمالی، آهوی دم سفید، بز کوهی، گوسفند شاخ بزرگ، خرس بومی آمریکای شمالی، خرس سیاه، سگ بومی آمریکای شمالی، سگ آبی، پیکا، موش خرمای سفید، گرگ خاکستری، شیر کوهی و پرندگانی چون سیاه خروس کانادایی، جغد منقار درشت و عقاب طلایی از آن جمله اند؛ سلامت و بقای این جانداران با زندگی جانوری پارک پیوند خورده و مجموعه ارتفاع، ژئولوژی، جغرافیا و آب و هوای اینجا، یک مکان امن را برای گونه های متنوع آنها رقم زده است.

 

پارک ملی جاسپر دربرگیرنده کوهستانهای دشوار و نامنظم، قله ها، دره ها، یخچال ها، غارهای آهکی، دریاچه ها، جنگل ها، مراتع کوهستانی و رودخانه هایی در راستای دامنه های شرقی رشته کوه راکی در آلبرتای غربی ست که همگی این فاکتورها سبب شده تا با نرخ بیش از دو میلیون بازدیدکننده در سال ۲۰۱۳، یکی از پانزده سایت میراث جهانی موجود در کانادا باشد.

دیدنی ها و سرگرمی های پارک ملی جاسپر

پارک ملی جاسپر در بردارنده دیدنی هایی دلفریب برای گردشگران است که از آن جمله اند:

آبشارهایAthabasca

آبکند  Maligne

کوه Edith Cavell

Columbia Ice Field

یخچال Athabasca

چشمه های آبگرمMiette

آبکند و آبشارهایSunwapta

زمین اسکیMarmot Basin

جزیرهSpirit

مسیر هواییSulphur

یخچالAngel

کوهWhistlers

گذرWilcox

رودخانهAthabasca

تپه هایOpal

آبشارهایTangle Creek

دریاچه های Medicine، Horseshoe، Annette، Maligne ، Patricia، Pyramid، Moose، Honeymoon، Geraldine

مسیرهای پیاده روی و کوهپیماییJasper Discovery ، Cavell Meadows، Beauty Creek، Old Fort Point Loop، معدن زغالسنگ  Pocahontas، Edith Cavell و مسیر دریاچهLorraine

و سرگرمی و فعالیت های بسیار جذابی که برخی شان در زیر آمده است:

بهمن پیمایی (Avalanche courses)

کرایه زورق سرخپوست ها(Canoe)

کشتی های تفریحی

سورتمه سواری

ماهیگیری همراه با راهنما

تورهای تعیین شده همراه با راهنمای تور (تابستانی و زمستانی)

کوهپیمایی

یخ نوردی

اسب دوانی

کوهنوردی

قایق رانی در امواج خروشان(Rafting)

صخره نوردی

اسکی

 

 

 

زمان مناسب برای سفر به پارک ملی جاسپر

پارک در سرتاسر سال باز است، از سویی آب و هوا و چشم اندازها به ویژه در اواخر تابستان و در شروع پاییز بسیار دل انگیز است. بادهای آتشزای جنگلی در آمریکای شمالی نیز در این فصل وزیدن می گیرند؛ بنابراین هوا به عنوان یک فاکتور مهم برای دوستداران عکاسی، شفاف تر و مناسب تر است.

در اینجا، تماشای زندگی جانوری در هر فصلی از سال امکانپذیر بوده و گفتنی ست که بهترین زمان ممکن، به ویژه برای تماشای خرس ها و گوزن های شمالی صبح زود و یا بهنگام غروب آفتاب در فصل های بهار و پاییز است و نیز برای علاقمندان، بهترین زمان تماشای جفت گیری و رقابت گوزن های نر شمالی در ماه های آگست تا سپتامبر و در کرانه رودAthabasca می باشد.

در تابستان کمپینگ بسیار رایج است. بیشتر فضاهای ویژه کمپینگ تا تعطیلاتLabour Day و برخی نیز تا پاییز به روی همگان باز هستند. همچنین امکان کمپینگ زمستانی نیز وجود دارد، چراکه اسکی بازی و snowboarding از نوامبر تا اپریل جریان دارد.

 

مسیرهای دسترسی به پارک ملی جاسپر

مسیر جاده ای: شهر”جاسپر” در محل تقاطع اتوبان هایYellowhead  و Icefield قرار دارد.

مسیر هوایی: همه روزه پروازهای پرشمار و گوناگون داخلی و جهانی در فرودگاه های “ادمونتون” و “کلیری” در جریان است.

مسیر ریلی: قطارهای VIA Rail  وThe Rocky Mountaineer

 

چگونه از پارک ملی جاسپر دیدن کنیم؟

اتومبیل، آسان ترین روش گشت و گذار در پارک ملی جاسپر است. هوشیارانه رانندگی کنید و همواره مراقب هرگونه برخورد احتمالی با جانوران داخل پارک باشید، به ویژه به هنگام سپیده دم و گرگ و میش که جانوران بیش از هر زمان دیگری در جنب و جوش بوده و دید نیز مخدوش می باشد. همچنین می توانید در مسیرهای گوناگون پارک کوهپیمایی و دوچرخه سواری نمایید. بسیاری از مسیرهای پیرامونی در ابتدا به سبب حیات وحش پدید آمده و سپس نخستین مسافران از جمله مردم نخستین محلی، سوداگران پوست، جویندگان و ماجراجوها شکل امروزی را ایجاد کرده اند. این مسیرها نزدیک به ۶۲۰ مایل بوده و نیز ۸۲ سایت کمپینگ در این مناطق پیرامونی وجود دارند. خدمات تجاری معتبر از جمله سه مهمانپذیر، فروشندگان گوناگون اسب و ادوات مربوط به اسب سواری و راهنمایان پرشماری در زمینه کوهپیمایی و سایر تفریحات در منطقه در دسترس گردشگران می باشند.

ارسال دیدگاه




پربازدید ترین مطالب
  • ماه
  • فصل
  • کل
پر بحث ترین ها
کلیه حقوق سایت متعلق به جاذبه های توریستی و گردشگری می باشد.
طراحی قالب وردپرس : پرشین تیک