به سایت "جاذبه های توریستی و گردشگری" خوش آمدید.
امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

جاذبه‌‌های گردشگری سیاهکل گیلان

جاذبه های توریستی و گردشگری

کوههای سرسبز، آبشارهای سرشار، رودهای خروشان، روستاهای ییلاقی، چشمه‌های آب معدنی و بناهای تاریخی که با گذشت زمان به رنگ طبیعت اطراف در‌آمده‌اند، بخشی از جاهای دیدنی و گردشگری سیاهکل گیلان است. همچنین قلعه گرماور در نزدیکی روستایی با همین نام، یکی دیگر از جاهای دیدنی سیاهکل هست که در این مقاله به آن‌ها میپردازیم.

جاذبه‌های گردشگری سیاهکل

جاذبه‌های گردشگری سیاهکل

 

سیاهکل کجاست؟

سیاهکل یکی از شهرهای استان گیلان است که در بخش مرکزی شهرستان سیاهکل قرار دارد و مرکز شهرستان سیاهکل نیز هست.

نام سیاهکل از دو واژه سی که به معنی کوه با شیب تند و کل به معنی آبادی می باشد. شما میتوانید در سکوت مطلق به صدای طبیعت گوش دهید و از آرامش آن لذت ببرید.
جاذبه‌های دیدنی جاده سیاهکل به دیلمان در تمام طول سال شما را شگفت‌زده خواهند کرد اما برای اینکه بیشترین لذت را از زیبایی‌ها و آب و هوای این منطقه ببرید، بهتر است در ۶ ماه اول سال به خصوص در اردیبهشت ماه به این جاده سفر کنید.

شهرستان سیاهکل

شهرستان سیاهکل به دلیل برخورداری از آب و هوای مساعد و همچنین وجود مناطق جلگه ای و کوهستانی تبدیل به یکی از مناطق خوش آب و هوای استان گیلان و از این منظر به یکی از مناطق گردشگری و تفریحی استان گیلان تبدیل شده است.

مهمترین بخش گردشگری سیاهکل کجاست؟

البته که سیاهکلِ گیلان مناطق گردشگری و خیره‌کننده فراوانی را شامل میشود، اما مهمترین بخش گردشگری سیاهکل را می‌توان در آبشار لونک و منطقه دیلمان (دیلمان از توابع سیاهکل هست) جستوجو کرد.

نگاهی کلی به مناطق دیدنی سیاهکل گیلان

بیشتر جاهای دیدنی سیاهکل در دسته بندی تاریخی قلعه یا جان پناههایی هستند که در موقعیت خاصی قرار دارند و دسترسی به آنها برای دشمنان سخت بوده است.

دیدنی های سیاهکل می تواند دل هر بیننده ای را فریب دهد و گردشگران را مجذوب زیبایی های خود کند.

«اینجا محل عبور فرشتگان است، زمین را آلوده نکنید» این عبارتی است که روی تابلویی چوبی در مسیر صعود کوهنوردان درفک نوشته شده و زیبایی و بکر بودن این منطقه را بازگو میکند.

کوه درفک، منطقه سرسبز دیلمان و اسپیلی، آبشار لونک، چشمه آب معدنی لاریخانی، منطقه آغوزی، آبشار بابا ولی، غار اسپهبدان، مناطق باستانی قلعه کوتی، کوه پس و حسنی محله، قلعه کوتول شاه، قلعه دیده بانی، روستای گرماور، حمام تاریخی دیلمان، غار لوعلی (زاگام )، پناهگاه سنگی گیلارکش و شلمان همگی از جاذبه های گردشگری و تاریخی شهرستان سیاهکل هستند که بارها ارزش دیدن دارند.

چشمه گرماخانی

در سیاهکل منطقه ای به نام میان محله وجود دارد که چشمه ای زیبا جریان دارد که با نام چشمه گرماخانی شهرت دارد. پناهگاه سنگی گیلارکش در روستایی با همین نام قرار دارد.

جاذبه‌های سیاهکل

روستایی زیبا در سیاهکل

شهر سیاهکل، روستاهای زیبا و متعددی را در خود جای داده که روستای پیرکوه یکی از روستاهای زیبا و کوهستانی این شهر می‌باشد.

جاده جنگلی سیاهکل

جاده جنگلی سیاهکل به دیلمان از جاذبه‌های چشمنواز و دیدنی این منطقه است که طبیعتی بکر و سرسبز دارد. رود ارس نیز از درون دره کنار آن عبور میکند و مرز میان جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان محسوب میشود.

همچنین ببینید : والپیپر طبیعت زیبای گیلان

جاده جنگلی سیاهکل

جاذبه‌های گردشگری سیاهکل گیلان

۱٫آبشار بابا ولی

از آنجایی که آبشار بابا ولی در منطقه ای ییلاقی، بکر و زیبا واقع شده است به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری سیاهکل شناخته می‌شود و چشم انداز فوق العاده‌ای را برای این منطقه تاریخی پدید آورده است.

 

آبشار بابا ولی

آبشار بابا ولی

 

۳٫پناهگاه سنگی گیلارکش

پناهگاه سنگی گیلارکش از جاذبه های تاریخی استان گیلان و جاهای دیدنی شهرستان سیاهکل می‌باشد که در دوره‌های مختلف تاریخی مورد استفاده بومیان منطقه قرار داشته است، این مکان واقع در روستای گیلارکش در ارتفاع هزار و هفتصد و هشتاد متری از آب‌های آزاد قرار دارد که از همین رو بازدید از آن نیازمند دارا بودن تجهیزات کوهنوردی و استقامت بدنی مناسب خواهد بود، از دیدنی های نزدیک پناهگاه سنگی گیلارکش می توان به روستای دیلمان و ییلاق هلودشت اشاره کرد، برای مسیریابی از نقشه بالا کمک بگیرید و با رسیدن به دهکده آدرس دقیق را از مردم محلی جویا شوید.

۴٫آبشار لونک

یکی از زیباترین فصل هایی که می توان از آبشار لونک دیدن کرد، فصل بهار می باشد که در طبیعت اطراف آن شکوفه های رنگارنگی روییده‌اند و همچنین برای رسیدن به آبشار لونک در سیاهکل باید از میان زیباترین جاده های شمالی ایران عبور کنید.

آبشار لونک

 

۵٫کاروانسرای تی تی

از ویژگی های معماری بنای کاروانسرای تی تی در سیاهکل می توان به این موارد اشاره کرد که این کاروانسرا از مدل کاروانسراهای برون شهری است که معماری آن بر اساس دارا بودن دو ایوان طراحی شده است. میگویند تی تی خانم که عمه یکی از شاهان صفوی بوده تصمیم به ساخت یک کاروانسرای زیبا به نام خود در منطقه سیاهکل گرفت و همین تصمیم او باعث شکلگیری بنای تاریخی که این روزها حدود ۶ قرن از عمر آن میگذرد شد.

کاروانسرای تی تی

۶٫قلعه کوتولشاه

قلعه کوتولشاه در جنگل‌های سیاهکل قرار دارد و گفته میشود که از آن، راه‌های زیرزمینی هم به نواحی اطراف وجود داشته است. چون از این راه دسترسی به قلعه آسان است و احتمال میرفته است که از این راه قلعه مورد دستبرد قرار گیرد.

جاذبه های گردشگری سیاهکل گیلان

 

۷٫حمام تاریخی دیلمان

از دیگر جاذبه های دیدنی و البته تاریخی شهرستان سیاهکل حمام تاریخی دیلمان است. از آنجایی که حمام تاریخی دیلمان در منطقه ای کوهستانی و در ارتفاعات ساخته شده‌است، اما معماری آن با شرایط منطقه کوهستانی مطابق است و از ورود سرما به داخل حمام جلوگیری می‌شود.

 

جاذبه های گردشگری سیاهکل گیلان

 

۸٫جنگل لاریخانی

اگر در جاده سیاهکل – دیلمان در حال حرکت باشید، جنگلی زیبا و انبوهی را خواهید دید که جنگل لاریخانی و چشمه آب معدنی لاریخانی می‌باشد. چشمه آبمعدنی لاریخانی در دشتی در انتهای جنگل قرار دارد. این آبشار ارتفاعی حدود ۲۰ متر دارد و یک آبشار فصلی است که از آب شدن برف‌های روی کوه‌ها جریان پیدا میکند. آبشار بابا ولی فصلی است و از آب شدن برف روی کوهها ایجاد می‌شود.

 

جاذبه های گردشگری سیاهکل گیلان

منبع: www.pinterest.ca

ارسال دیدگاه




پربازدید ترین مطالب
  • ماه
  • فصل
  • کل
پر بحث ترین ها
کلیه حقوق سایت متعلق به جاذبه های توریستی و گردشگری می باشد.
طراحی قالب وردپرس : پرشین تیک