به سایت "جاذبه های توریستی و گردشگری" خوش آمدید.
امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

معرفی 16 الگوی شمعی برای تریدر‌ها

جاذبه های توریستی و گردشگری

معرفی 16 الگوی شمعی برای تریدر‌ها

معرفی ۱۶ الگوی شمعی برای تریدر‌ها

کندل استیک (Candlestick) نوعی نمودار قیمت است که سقف قیمت، کف قیمت، قیمت گشایش و قیمت پایانی یک ارز را در یک بازه زمانی خاص نشان می‌دهد. این نمودار توسط تاجران و بازرگانان ژاپنی برنج برای پیگیری قیمت‌های بازار استفاده می‌شد. در ادامه این مقاله می‌خواهیم به معرفی ۱۶ الگوی معروف کندل استیک بپردازیم که در بازار ارز دیجیتال و سهام کاربرد بسیاری دارد. ضمنا شما میتوانید برای خرید و فورش ارزهای دیجیتال به صرافی آنلاین ارز دیجیتال (تبدیل) مراجعه کنید.

نمودارهای کندل استیک بلند به رنگ سفید یا سبز نشان می‌دهند که فشار خرید شدیدی وجود دارد و می‌گوید که قیمت صعودی است. نمودارهای شمعی بلند به رنگ سیاه یا قرمز نشان می‌دهند که فشار فروش قابل توجهی در سهم وجود دارد و می‌گوید که قیمت نزولی است.

نمودار کندل استیک سه خصوصیت اصلی دارد:

  • بدنه: بازه زمانی بین باز و بسته شدن نمودار است.
  • سایه: قسمتی از کندل که بیرون از محدوده قیمت‌های آغازین و پایانی قرار دارد.
  • رنگ: جهت حرکت بازار را نشان می‌دهد؛ بدنه سبز نشان‌دهنده افزایش قیمت است، در حالی که بدنه قرمز کاهش قیمت را نشان می‌دهد.

با گذشت زمان، نمودار‌های شمعی، الگوهایی ایجاد می‌کنند که تریدر می‌تواند با استفاده از آنها سطح حمایت و مقاومت را تشخیص دهد. الگوهای شمعی بسیار زیادی وجود دارند که نشان‌دهنده یک فرصت در بازار است. برخی از آنها فشار خرید و فروش را تشخیص می‌دهند و بعضی از نمودار‌ها، الگوهای ادامه یا بلاتکلیفی بازار را شناسایی می‌کنند.

الگوی چکش یا هامر (Hammer)

نمودار چکش (Hammer) از یک بدنه کوتاه با یک سایه در بالا و پایین تشکیل شده است و در پایین روند نزولی دیده می‌شود.

نمودار شمعی هامر نشان می‌دهد که اگرچه فشار فروش در طول بازه زمانی مورد نظر وجود داشته است، اما در نهایت فشار خرید بر آن غلبه می‌کند. رنگ بدنه می‌تواند متفاوت باشد. چکش سبز نشانگر وجود بازار صعودی (Bull Market) است.

الگوی چکشی معکوس Inverse hammer))

یک الگوی صعودی دیگر چکش معکوس (Inverse hammer) است. تنها تفاوت آن با چکش این است که سایه بالا، بلند و سایه پایین کوتاه است. طبق این الگو فشار خرید و فروش به قدری نبوده تا باعث کاهش قیمت شود. چکش معکوس نشان می‌دهد که خریداران به زودی کنترل بازار را در دست خواهند گرفت.

الگوی پوشای صعودی (Bullish engulfing)

الگوی پوشای صعودی از دو کندل تشکیل شده است. کندل اول یک بدنه قرمز کوتاه است و با کندل سبز احاطه می‌شود.

الگوی نفوذگر Piercing line))

الگوی نفوذگر الگوی دو کندلی است که شامل یک شمع قرمز بلند و به دنبال آن یک شمع سبز بلند است. این الگو نشان‌دهنده فشار شدید خرید است؛ قیمت به بالاترین حد از متوسط قیمت روز گذشته می‌رسد.

الگوی ستاره صبحگاهی ((Morning star

الگوی ستاره صبحگاهی نشانه امید در روند نزولی بازار است. این یک الگوی سه کندلی از یک شمع با بدنه کوتاه، یک شمع قرمز بلند و یک شمع سبز بلند تشکیل شده است. این الگو نشان می‌دهد بازار در آستانی صعودی شدن است.

الگوی سه سرباز سفید (Three white soldiers)

الگوی سه سرباز سفید طی سه روز (در تایم فریم روزانه) اتفاق می‌افتد که شامل سه شمع‌ سبز (یا سفید) بلند متوالی با سایه‌های کوچک است. این الگوی نمودار شمعی یک سیگنال صعودی بسیار قوی است که پس از روند نزولی اتفاق می‌افتد و فشار ثابت خرید را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی

شش الگوی نمودار شمعی نزولی

الگوهای نمودار شمعی نزولی معمولاً پس از روند صعودی شکل می‌گیرند و نشان‌دهنده سطح مقاومت هستند. بدبینی شدید نسبت به قیمت بازار اغلب باعث می‌شود تا تریدر‌ها موقعیت‌های لانگ خود را ببندند و موقعیت شورت را برای سود بردن از افت قیمت باز کنند.

الگوی مرد آویزان Hanging man))

الگوی مرد آویزان معادل نزولی الگوی چکش یا هامر است. به همان شکل است اما در انتهای روند صعودی شکل می‌گیرد. این الگو نشان می‌دهد که در طی روز فروش خوبی در بازار وجود داشته است و خریداران قادر به افزایش مجدد قیمت هستند.

الگوی ستاره دنباله دار ((Shooting star

الگوی ستاره دنباله دار همانند چکش معکوس است، اما در یک روند صعودی شکل می‌گیرد و دارای یک بدنه کوچک و یک سایه بلند در بالا است.

الگوی پوشای نزولی (Bearish engulfing)

الگوی پوشای نزولی در پایان روند صعودی شکل می‌گیرد. کندل اول بدنه‌ای کوچک و سبز رنگ دارد که توسط کندل بلند قرمز بعدی احاطه شده است. این الگو نشانگر اوج قیمت یا کند شدن حرکت قیمت است و نشانه‌ای از روند نزولی قریب‌الوقوع در بازار است.

الگوی ستاره عصرگاهی ((Evening star

ستاره عصرگاهی یک الگوی سه کندلی است که معادل ستاره صبحگاهی است. این الگو از یک کندل کوتاه که بین یک کندل سبز بلند و یک کندل قرمز بزرگ قرار دارد تشکیل شده است. این نمودار نشان‌دهنده برگشت روند صعودی است.

الگوی سه کلاغ سیاه (Three black crows)

الگوی سه کلاغ سیاه (Three black crows) شامل سه کندل قرمز بلند متوالی با سایه‌های کوتاه است و گاهی سایه‌ای وجود ندارد. هر کندل با قیمت مشابه روز قبل باز می‌شود، اما فروشندگان با هر بار بسته شدن کندل، قیمت را پایین می‌آورند.

تریدر‌ها، این الگو را به عنوان آغاز روند نزولی تعبیر می‌کنند؛ زیرا فروشندگان در طی سه روز متوالی از خریداران پیشی گرفته‌اند.

الگوی پوشش ابر سیاه Dark cloud cover))

الگوی شمعی پوشش ابر سیاه نشان‌دهنده یک تغییر روند نزولی است. این الگو شامل دو شمع است: کندل قرمز که بالای بدنه سبز قبلی باز می‌شود و در زیر نقطه میانی آن بسته می‌شود.

این الگو نشان می‌دهد که بازار در دست خرس‌ها (Bear Market) است که در طی آن قیمت کاهش می‌یابد. اگر سایه‌های کندل کوتاه باشد، نشان می‌دهد که روند نزولی تعیین‌کننده روند بازار و قیمت بوده است.

نمودار‌های ادامه دهنده (continuation candlestick)

اگر الگوی نمودار کندل استیک تغییری در جهت بازار نشان ندهد، به عنوان الگوی ادامه دهنده شناخته می‌شود. این الگو‌ها می‌تواند به تریدر‌ها کمک کند تا زمانی که بلاتکلیفی در بازار وجود دارد یا حرکت خنثی است، دوره رکورد در بازار را شناسایی کنند.

الگوی دوجی (Doji)

هنگامی که باز و بسته شدن یک بازار تقریباً در یک نقطه از قیمت باشد، کندل شبیه یک علامت ضربدر یا به‌علاوه است در این صورت به آن نمودار دوجی (Doji) می‌گویند.

الگوی دوجی کشمکش بین خریداران و فروشندگان را نشان می‌دهد که منجر به سود خالص هیچ یک از طرفین نمی‌شود. این الگو به تنهایی یک سیگنال خنثی است، اما می‌توان آن را در الگوهای معکوس مانند ستاره صبحگاهی و ستاره عصرگاهی نزولی مشاهده کرد.

الگوی اسپینینگ تاپ (Spinning top)

الگوی اسپینینگ تاپ (Spinning top) دارای بدنه کوتاهی است که بین سایه‌هایی با طول برابر قرار دارد. این الگو نشان‌دهنده بلاتکلیفی در بازار است و در نتیجه تغییر معنی‌داری در قیمت ایجاد نمی‌کند، گاوها قیمت را بالاتر می‌برند، در حالی که خرس‌ها دوباره آن را پایین می‌آورند.

الگوی سه‌گانه نزولی (Falling three methods)

از الگوی سه‌گانه نزولی برای پیش‌بینی ادامه روند فعلی، چه نزولی و چه صعودی استفاده می‌شود.

الگوی سه‌گانه نزولی از یک بدنه قرمز بلند تشکیل شده است که به دنبال آن سه‌بدنه کوچک سبز و یک بدنه قرمز دیگر وجود دارد. شمع‌های سبز همه در محدوده بدنه‌های نزولی وجود دارد. این الگو به تریدر‌ها نشان می‌دهد که گاوها قدرت کافی برای معکوس کردن روند را ندارند.

عکس الگوی سه‌گانه نزولی نمودار “الگو سه‌گانه صعودی” است. این الگو شامل سه‌بدنه قرمز کوتاه که توسط دو بدنه سبز بلند احاطه شده است. این الگو به تریدر‌ها نشان می‌دهد که با وجود برخی فشارهای فروش، خریداران کنترل بازار را حفظ می‌کنند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم مهم‌ترین الگوهای کندل استیک که در تحلیل تکنیکال استفاده می‌شود را آموزش دهیم. مهم است، قبل از شروع معامله، با اصول الگوهای نمودار کندلی و نحوه استفاده از آنها آشنا شوید.

 

ارسال دیدگاه




پربازدید ترین مطالب
  • ماه
  • فصل
  • کل
پر بحث ترین ها
کلیه حقوق سایت متعلق به جاذبه های توریستی و گردشگری می باشد.
طراحی قالب وردپرس : پرشین تیک