به سایت "جاذبه های توریستی و گردشگری" خوش آمدید.
امروز پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

سفر به چابهار بهترین گزینه در فصل سرما

جاذبه های توریستی و گردشگری

سفر به چابهار

سفر به چابهار

چابهار در نزدیکی خط استوا بوده و در تمام فصول سال آب‌و‌هوایی خوب و معتدلی دارد. در نتیجه هتل‌ های چابهار در تمام طول سال با بهترین امکانات، آماده پذیرایی از مسافران عزیز می‌باشند. در میان سفرهای داخلی که در شهرهای ایران انجام می‌شود مناطق جنوب شرقی تا حدودی نادیده گرفته شده و برای بسیاری از افراد این مناطق هنوز ناشناخته مانده است.

بندرچابهار یکی از شهرهای استان سیستان و بلوچستان است و جزء مناطق آزاد تجاری کشور می‌باشد که در سفر به مناطق جنوب شرقی مورد غلفت قرار گرفته است. این شهر مرزی، پدیده‌های طبیعی زیادی را در دل خود جای داده که می‌توانید با توجه به نوع سفر خود، بازدید از این پدیده‌های زیبا را در برنامه تفریحی سفر به چابهار بگنجانید.

عجایب طبیعی در اطراف چابهار به شکل‌های مختلفی وجود دارد. از تالاب لیپار تا کوه‌های مریخی گرفته تا گل‌فشان و موج فشان‌هایی که آب را تا چند متر به هوا پرتاپ می‌کنند.

آب‌و‌هوای جغرافیای چابهار

برای سفر به چابهار بهتر است اطلاعاتی از شرایط آب‌وهوایی و جغرافیایی این شهر داشته باشیم تا برای سفر آمادگی لازم را کسب کنیم. بندرچابهار تنها بندر اقیانوسی ایران است که در سواحل دریای عمان و اقیانوس هند واقع شده است. لنگرگاه این بندر قادر به پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس پیما می‌باشد. متوسط دمای سالانه شهر چابهار ۲۴ درجه سانتی‌گراد بوده و ارتفاع آن از سطح دریا ۷ متر است. میانگین بارندگی سالانه در آنجا ۱۰ میلی‌متر می‌باشد.

چابهار آب‌وهوایی معتدل و گرمسیری با رطوبت نسبی دارد. این شهر تابستان‌هایی بسیار گرم و خشک و دارای زمستان‌هایی کوتاه و خنک است. در طول سال دما به طور متوسط از ۱۵ درجه سانتی‌گراد تا ۳۷ درجه سانتی‌گراد تغییر می‌کند. خیلی کم پیش می‌آید که دما کمتر از ۱۲ درجه یا بیشتر از ۴۰ درجه تغییر دما داشته باشد.

جاذبه‌های طبیعی و دیدنی چابهار

با سفر به چابهار جذاب‌ترین جاذبه‌های طبیعی ایران را مشاهده خواهید کرد. نخستین جاذبه‌ای که می‌توان از آن بازدید کرد تالاب لیپار است. تالاب در دره لیپار واقع شده و به آن تالاب صورتی نیز می‌گویند. این تالاب با رنگ صورتی خود، منظره‌ خیره‌کننده‌ای را خلق کرده است. این تالاب مکانی عالی برای علاقه‌مندان به تماشای پرندگان است.

از دیگر جاذبه‌های سفر به چابهار، جنگل‌های مانگرو است که بسیار لذت‌بخش است. فلامینگو، انواع مختلف حواصیل، کبک و چنگر از جمله پرندگانی هستند که در این منطقه قابل مشاهده است. بازدید از کوه‌های مریخی را مقصد بعدی خود قرار دهید. مجموعه‌ای از کوه‌های عجیب که به موازات سواحل دریای خلیج فارس قرار دارند. کوه‌های مریخی از دهکده کاچو تا خلیج گواتر گسترده شده است.

عجیب بودن این کوه‌ها در تضاد کامل با مناطق اطراف، فقط به خاطر شکل خاص و رنگ‌های سفید، سبز و یا قرمزشان نیست بلکه به دلیل عدم وجود درختان و گیاهان در مجاورت این کوه‌هاست. در زمان سفر به چابهار برای دیدن کوه‌های مریخی، توصیه می‌شود صبح یا بعدازظهر حرکت کنید و برای یک پیاده‌روی ۱ تا ۳ ساعته آب به مقدار کافی به‌همراه داشته باشید.

ساحل نزدیک کوه‌های مریخی به‌نام خلیج بریس، مکانی چشم‌نواز برای تماشای غروب آفتاب است. از آرامش دریای عظیم در روبه‌روی چشمان خود نهایت لذت را ببرید و با عکس‌هایی که از این خلیج ماهی‌گیری از خود می‌گیرید خاطرات شیرین و دلچسب سفر به چابهار را برای خود ثبت کنید.

بهترین فصل سفر به چابهار

برای لذت بردن بیشتر از سفر خود بهتر است بدانیم چه فصلی بهترین زمان برای سفر به چابهار، سرزمین همیشه بهار جنوب است. برای رسیدن به این نتیجه باید چند پارامتر را در نظر بگیریم.

بررسی شرایط آب‌وهوایی

چابهار از معدود شهرهای ایران است که در تمام چهار فصل آب و هوایی معتدل دارد. چابهار از خنک‌ترین بنادر جنوب ایران است حتی در تابستان که اکثر شهرهای جنوب بسیار گرم است این شهر هوای خنک‌تری دارد و در زمستان هم مانند دیگر شهرهای جنوب دارای آب و هوایی بهاری است. در ماه‌های اردیبهشت و خرداد رطوبت هوا در چابهار زیاد بوده و این هوای شرجی و مرطوب کمی آزاردهنده است وگرنه دمای چابهار در گرم‌ترین ماه‌های سال از ۳۱ درجه بیشتر نخواهد شد.

گرم‌ترین دمای این شهر از اوایل تیر تا اوایل مرداد حدودا ۳۱ درجه سانتی‌گراد و در سردترین ماه‌های سال یعنی از دی ماه تا اوایل اسفند دمای هوا ۱۹ درجه سانتی‌گراد است. میانگین دمای این شهر در طول سال ۲۱ درجه سانتی‌گراد می‌باشد. به طور کلی چابهار در تمام فصول، دمایی معتدل و خنک‌تری نسبت به سایر شهرهای جنوبی دارد به همین دلیل سفر به چابهار در تمام طول سال انجام می‌گیرد اما در فصل سرما به دلیل داشتن، آب‌وهوای مطبوع بهاری بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

بررسی زمان پیک سفر

در ایام نوروز چابهار شلوغ‌ترین روزهای خود را تجربه می‌کند. البته در سه ماه زمستان و اواخر پاییز نیز به دلیل آب‌وهوای خوب آن، مسافر بیشتری نسبت به تابستان دارد. اما از اوایل اردیبهشت رطوبت هوا افزایش یافته و در سه ماه تابستان به بیشترین حد خود می‌رسد. هوای گرم و شرجی تابستان، تنفس را سخت کرده و این وضعیت برای مسافران و گردشگران کمی دشوار است.

در ایام سال نو نیز به دلیل شلوغی بیش از حد و مشکلاتی چون نبود فضای کافی برای پارک خودرو و بالا بودن قیمت بلیط هواپیما، هتل‌ها و مراکز اقامتی، شرایط سفر را برای مسافران سخت می‌کند. با توجه به زمان پیک سفر در نوروز و گرمای تابستان، بهترین زمان سفر به چابهار، فصل پاییز و زمستان است.

بررسی زمان برگزاری جشنواره‌‌ها

یکی از مهم‌ترین رویدادهای چابهار، جشنواره مونسون است این جشنواره از ۳۱ تیر تا ۲۲ شهریور به مدت ۸ هفته هر شب برگزار می‌شود. این جشنواره با شروع، وزش بادهای موسمی و اقیانوسی مونسون آغاز می‌گردد. برنامه‌های شاد و متنوع فرهنگی، جُنگ‌های شادی کودکان و بزرگسالان، رالی خانواده، مسابقه شتر سواری، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های غذاهای محلی و صنایع دستی، جشنواره آب‌زیان حلال، اجرای موسیقی سنتی بلوچی، کارناوال ساز و دهل و رقص چوب سیستانی در این جشنواره اجرا می‌شود.

در سال ۹۷ جشنواره‌ای برای اولین بار تحت عنوان جشنواره ملی موسیقی حماسی «کمالان» در چابهار از نهم تا دوازدهم شهریورماه برگزار شد. در این جشنواره ۶ گروه از خوانندگان و نوازندگان از ۶ اقلیم مختلف جغرافیایی اقوام کشور در سالن اصلی و محیط‌های عمومی چابهار به هنرنمایی و حماسه سرایی پرداختند. شرکت‌کنندگان در این جشنواره در ۳ گروه موسیقی، آوازی و ترکیبی به رقابت پرداختند. اجرای موسیقی محلی بلوچی از برنامه‌های مهم این جشنواره بود. .

برگزاری این جشنواره‌ها باعث جذب گردشگر در تابستان شده است. جاهای دیدنی چابهار در هر زمانی از سال حیرت‌آور است. گردشگران می‌توانند در سفر به چابهار از تمامی این پدیده‌های طبیعی لذت ببرند.

سخن پایانی درباره سفر به چابهار

بهترین زمان سفر به چابهار این شهر بندری زیبا، از اوایل آبان تا اواخر اسفندماه است. این مدت زمان نشان دهنده پر بار بودن فصل از نظر بارندگی نیست بلکه هوا بسیار خنک و دلپذیر است و به خاطر دیدن برخی از جاذبه‌های طبیعی مخصوص این فصل، گردشگران زیادی این زمان را برای سفر به چابهار انتخاب می‌کنند.

اگر هدف سفر به چابهار طبیعت‌گردی و لذت از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی است در فصل سرما که هوا شرایط خوبی دارد و هم هزینه‌های سفر کمتر است، برای سفر خود برنامه‌ریزی کنید. اما اگر هدف سفر شما شرکت در جشنواره «مونسون» است برنامه سفر خود را در تابستان قرار دهید.

 

1 دیدگاه

  • امیرحسین گفت:

    خیلی ممنون بابت مطلب خوبتون

  • ارسال دیدگاه



    
    پربازدید ترین مطالب
    • ماه
    • فصل
    • کل
    پر بحث ترین ها
    کلیه حقوق سایت متعلق به جاذبه های توریستی و گردشگری می باشد.
    طراحی قالب وردپرس : پرشین تیک