به سایت "جاذبه های توریستی و گردشگری" خوش آمدید.
امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

سوغاتی های مازندران | بهترین سوغاتی های مازندران را بشناسیم

جاذبه های توریستی و گردشگری

سوغاتی های متنوع مازندران از رامسر تا گلوگاه

با وجود مشاغل شهری امروز و یکنواخت شدن زندگی مسافرت به شهرهای دیگر تبدیل به جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی ما شده است. سواحل و طبیعت زیبای استان مازندران تعداد زیادی گردشگر را به این استان جذب می‌کند. اگر به دنبال خرید سوغاتی برای دیگران و یا جمع‌کردن یادگاری از شهرهایی که به آن سفر می‌کنید، در این مطلب با انواع سوغاتی‌ های مازندران آشنا می‌‌شویم.

سوغاتی های استان مازندران نان قتلمه

قدمت زیاد استان مازندران

تاریخ ایران یکی از قدیمی‌ترین تاریخ‌های جهان است. یکی از بخش‌های قدیمی ایران مربوط به استان مازندران می‌باشد. این استان پهناور که کنار دریا قرار گرفته، تمام شرایط زندگی در زمان گذشته را داشته است. آثار باستانی پیدا شده همچون گوهر تپه نشان از قدمت بیش از ۶۰۰۰ساله زندگی در این مکان را می‌دهد. با وجود قدمت زیاد استان مازندران، طبیعی است که صنایع‌دستی همچون جاروبافی، حصیربافی و لاک تراشی قدمت زیادی داشته باشند.

سوغاتی های خوراکی مازندران

استان مازندران علاوه بر طبیعت و سواحل فوق‌العاده غذاها و سوغاتی‌های خوردنی فوق‌العاده‌ای دارد که سفر شما به مازندران را بسیار لذت‌بخش‌تر خواهد کرد. تنوع خوراکی‌های این استان به‌قدری زیاد است که ناامید نمی‌شوید. در ادامه با خوراکی‌های سوغاتی مازندران بیشتر آشنا می‌شویم.

نان‌ها و شیرینی‌های از سوغاتی های خوردنی مازندران

نان و شیرینی‌های استان مازندران برای تمام سلیقه‌ها مناسب است. از شیرینی‌هایی همچون قماق که در تولید آن از شکر استفاده نمی‌شود تا پشت زیک در آن هم از عسل و هم شکر استفاده می‌شود به شما حق انتخاب وسیعی از شیرینی‌ها می‌دهد. در ادامه‌ی این مطلب با برخی از شیرینی‌ها و نان‌های سوغاتی استان مازندران آشنا می‌شویم:

  • رشته ‌به ‌رشته: یکی از شیرینی‌های استان مازندران که با برنج درست می‌شود رشته ‌به‌ رشته است. این شیرینی با آرد کردن برنج و خمیر کردن آن درست می‌شود و به‌صورت رشته‌های ریز زیاد سرخ می‌کنند و بعد به آن پودر شکر و گردو اضافه می‌کنند و آماده میل کردن می‌شود
  • قماق: قماق یک نوع نان است که در آن از شکر استفاده نمی‌شود. در این نان از گردو، پیاز و سبزی‌ها نیز استفاده می‌شود. این نان به علت سالم بودن طرف‌دار زیادی دارد
  • آب دندون: از شیرینی‌های معروف مازندران می‌توان به آب دندون اشاره کرد. این شیرینی که همان شیرینی نان برنجی است بیشت در آمل پخته می‌شود
  • آغوزنون: یکی از شیرینی‌های مازندرانی که بیشتر در شب یلدا سرو می‌شود آغوزنون است. این شیرین می‌تواند یکی از بهترین سوغاتی های مازندران باشد که برای اقوام خود می‌برید
  • برنجک: برنجک یا شیرینی بهاران یکی از شیرینی‌های بسیار خوشمزه استان مازندران است. این شیرینی خوشمزه که به‌صورت مکعب سرو می‌شود از برنج و شکر و آبلیمو یا آب نارنج تهیه می‌شود
  • نان قتلمه: از نان‌های خوشمزه مازندرانی می‌توان به نان قتلمه اشاره کرد. این نان که با شیر، تخم‌مرغ، خمیرمایه، شکر و نمک درست می‌شود طعم بسیار خاصی دارد
  • پشت زیک: پشت زیک یا همان سوهان کنجدی، شیرینی است که معمولا با کنجد، شکر، گردو، عسل، هل و زعفران تهیه می‌شود و یکی از بهترین سوغاتی های مازندران است

سوغاتی های مازندران

سوغاتی های ترش مازندران

استان مازندران یکی از پرتنوع‌ترین استان‌ها از نظر خوراکی است. ترشیجاتی که در مازندران تولید می‌شود یکی از مرغوب‌ترین ترشی‌های کشور است. ترشیجاتی همانند هفت‌بیجار، لیته و ترشی مرکبات از انواع ترشیجات مازندران هستند. از طرفی ترشک و لواشک نیز از خوراکی‌های سوغاتی استان مازندران است.

صنایع‌دستی سوغاتی های مازندران

استان با قدمت مازندران تنها از نظر خوراکی غنی نیست بلکه دارای صنایع‌دستی است که بسیار زیبا و منحصربه‌فرد هستند. در ادامه برخی از بهترین صنایع‌دستی که به‌عنوان سوغاتی می‌توان از مازندران برای دیگران برد را می‌شناسیم.

حصیربافی

تولیدات حصیربافی یکی از بهترین سوغاتی‌های استان مازندران است تولیدات حصیری همانند سبد، کلاه، زیرانداز و زنبیل از گیاهانی خودرو باتلاق‌ها همانند کاله استفاده می‌کنند. این تولیدات بادوام سوغاتی خوب یا حتی وسیله‌ای کارآمد هستند.

صنایع چوبی

جنگل‌های وسیع در استان مازندران باعث زیادشدن صنایع چوبی منحصربه‌فرد در این استان شده. چوب مرغوب و نجارها و کنده‌کارهای حرفه‌ای در استان مازندران با تولید صنایع چوبی خاص همانند جعبه جواهرات، وسایل بازی شطرنج، تخته نرد و مجسمه‌های چوبی بهترین سوغاتی های مازندران را برای شما می‌سازند که تنوع و کارایی بالایی دارند. این صنایع چوبی سوغاتی به‌یادماندنی از استان مازندران است.

لاک تراشی

لاک تراشی یکی از انواع آثار چوبی خاصی است که در استان مازندران ساخته می‌شود. لاک تراشی به معنای ساختن وسایل چوبی با تراشیدن ریشه و یا تنه درختان است. این کار که از گذشته تا به امروز در مناطق جنگلی مازندران رایج بوده تولیداتی همچون قاشق، ملاقه، کفگیر، کلز، عصا، قند چوله و سیرکوب دارد. تولیدات لاک تراشی نیز جزو سوغاتی های به‌یادماندنی مازندران است.

سوغاتی های مازندران

نمد

نمدها، زیراندازهایی از جنس پشم گوسفند که بیشتر در اطراف شهرستان رامسر رونق دارد و از سوغاتی های رامسر نیز است، یکی از بهترین سوغاتی‌های مازندران است. این نمدها که در طی نمدمالی ساخته می‌شوند از طرح و رنگ متنوعی برخوردار است که در شهرهای دیگر نیز تولید می‌شود.

پارچه‌های سوغاتی مازندران

انواع پارچه که با عنوان پارچه‌بافی در استان مازندران انجام می‌شود. پارچه‌هایی که بافته می‌شود انواع متفاوتی مثل ابریشمی، پشمی و پارچه‌های نازک خنک تابستانه دارند. یکی از سوغاتی‌های خاصی هست که می‌تواند در سفر به این استان بخرید.

موج باقی

موج بافی که یک دستباف‌ با مقاومت بالا است در استان مازندران ساخته می‌شود. دستباف موج سبک، نرم و پشمی است. این دست‌بافت‌ها بیشتر در تولیدات مرتبط با رختخواب همانند پتو، پشتی، روانداز و روکش مبل هستند. این دستباف یک سوغات خاص برای شما است.

جاجیم یکی از سوغاتی های مازندران

جاجیم‌بافی که تقریباً در اکثر استان‌های ایران انجام می‌شود با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. تفاوت جاجیمی که در استان مازندران انجام می‌شود با جاجیم استان‌های دیگر تنوع رنگ و نقشی است که در جاجیم‌های استان مازندران دیده می‌شود.

سوغاتی های مازندران

سوغاتی ‌هایی برای همه سلیقه‌ها از مازندران

استان مازندران یکی از محبوب‌ترین استان‌ها از نظر گردشگری است. این استان قدیمی دارای صنایع‌دستی و خوراکی‌هایی است که به‌عنوان سوغات می‌توانید همراه خود برای یادگاری و یا دوستان خود ببرید. خوراکی‌های شیرین و ترش تا صنایع‌دستی چوبی و پارچه‌ای از شگفتی‌های این استان بزرگ است. بهترین سوغات این شهر با اطلاعاتی مفید در خرید ساده‌تر سوغات از این استان زیبا به شما کمک زیادی می‌کند.

ارسال دیدگاه




پربازدید ترین مطالب
  • ماه
  • فصل
  • کل
پر بحث ترین ها
کلیه حقوق سایت متعلق به جاذبه های توریستی و گردشگری می باشد.
طراحی قالب وردپرس : پرشین تیک