به سایت "جاذبه های توریستی و گردشگری" خوش آمدید.
امروز پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

تور گردشگری در سواحل رنگارنگ چابهار | ساحل نورانی تنگ چابهار

جاذبه های توریستی و گردشگری

چابهار سواحل متنوعی دارد که گردشگران به نیت های مختلفی از آن ها بازدید می کنند. بعضی از این ساحل ها کم عمق اند و در داخل خلیج قرار گرفته اند. بیشتر خانواده و افرادی که کودکان را به همراه آورده اند از این سواحل استقبال می کنند. بعضی از سواحل چابهار نیز به دلیل موج های بزرگ و فواره ای اش مشهور شده اند و گردشگران تنها برای تماشا و خلق لظاتی هیجان انگیز با پاشیده شدن آب بر سر و صورتشان به آنجا می روند. بعضی از سواحل به دلیل رنگ صورتی و متفاوت آب هایشان، بعضی به دلیل مناظر بی بدیل ساحلی شان و خلاصه هر یک به دلیلی مورد توجه قرار می گیرند.

ساحل مکران چابهار

به سواحل دریای عمان در جنوب شرق کشور از شرق بندرعباس تا مروز ایران و جنوب غرب پاکستان سواحل مکران گفته می شود. مبومیان چابهار به آن مَکران می ‌گویند ولی در اشعار فردوسی مُکران هم نوشته شده است. در گذشته بعد از دوره اسلامی نام کلی این منطقه ایالت مُکران بوده است. سواحل مکران به دلیل اینکه تنها بندر اقیانوسی ایران یعنی چابهار را در خود جای داده ارزشی صد چندان یافته و برای ایران استراتژیک شده است. این موضوع سبب شده در کنار مکران نیروهای نظامی مثل ارتش، نیروی دریایی و نهادهای نظامی نیز حضور پررنگی داشته باشند. با این حال مقامات به تازگی دریافته اند که به دلیل جاذبه های گردشگری این منطقه باید در زمینه صنعت توریسم نیز به چابهار بها داده شود چرا که مردم استقبال زیادی از تور چابهار داشته اند. در خط ساحلی چابهار جاذبه های گردشگری و طبیعی فراوانی وجود دارد که نام آن ها برای گردشگران آشناست. به بعضی از آن ها در ادامه اشاره خواهیم کرد.

%d8%b3%d9%88%d8%a7%d8%ad%d9%84-%d8%b1%d9%86%da%af%d8%a7%d8%b1%d9%86%da%af-%da%86%d8%a7%d8%a8%d9%87%d8%a7%d8%b1

ساحل نورانی تنگ چابهار

شب تاب های دریایی یا فیتوپلانکتون ها سواحلی درخشان و نورانی را در شب های تاریک پاییز و زمستان به سواحل چابهار می آورند. در تاریکی شب، در کنار ساحل شب تاب های آبی رنگ به همراه موج آبی به ساحل رفت و آمد می کنند. تعدادی زیادی از آنها در ماسه های ساحل می مانند و تعدادی دوباره به آب برمی گردند. برای دیدن آنها باید جایی تاریک در ساحل چابهار را پیدا کنید. در این سال ها، تعداد فیتوپلانکتون های چابهار کمتر شده است. متاسفانه عده ای از گردشگران نیز این موجدات را رد لیوان ریخته و با خود می برند اما عمر آن ها کوتاه است و خیلی زود درخششان از بین می رود.

%d8%b3%d9%88%d8%a7%d8%ad%d9%84-%d8%b1%d9%86%da%af%d8%a7%d8%b1%d9%86%da%af-%da%86%d8%a7%d8%a8%d9%87%d8%a7%d8%b1

ساحل تیس چابهار

برای افرادی که عاشق شنا و تفریحات آبی هستند، پلاژ ساحلی تیس چابهار واقع در روستای گردشگری تیس از بهترین گزینه‌ هاست. در این پلاژ که در نزدیکی شهر چابهار قرار گرفته، امکانات رفاهی مثل غذاخوری، سوپر مارکت، دوش، آلاچیق و غیره برای رفاه حال گردشگران تدارک دیده شده است. در این ساحل سرسره آبی و استخر بادی نیز برای کودکان و بزرگسالان راه اندازی شده است. برای رفتن به روستای تیس وارد بلوار امام خمینی چابهار شده به سمت غرب برانید و از آنجا وارد بلوار ریگی شوید. به سمت شمال که رسیدید، حدود ۱۰ کیلومتر حرکت کنید تا به روستای تیس برسید. بعد از آن دسترسی به ساحل کار آسانی است.

%d8%b3%d9%88%d8%a7%d8%ad%d9%84-%d8%b1%d9%86%da%af%d8%a7%d8%b1%d9%86%da%af-%da%86%d8%a7%d8%a8%d9%87%d8%a7%d8%b1

موج فشان های ساحل صخره ای (ساحل بریس)

جاده ساحلی چابهار به بریس از مناطق بکر و ویژه سواحل جنوبی کشور است. در یک طرف این مسیر، دریا و در سوی دیگر چشم اندازهای زیبایی از کوه ها و اشکال زمین شناسی به چشم می آید. صخره هایی که در امتداد این جاده قرار دارد، بر اثر فرسایش آبی به اشکال مختلفی درآمده است. از مناظر جذاب ساحل بریس پدیده موج فشان های دریاست که ارتفاع آن ها گاه به چند متر نیز می رسد. علت ایجاد این پدیده، وزش بادهای موسمی است. بعضی، این موج ها را فواره طبیعی چابهار نیز نامیده اند.

%d8%b3%d9%88%d8%a7%d8%ad%d9%84-%d8%b1%d9%86%da%af%d8%a7%d8%b1%d9%86%da%af-%da%86%d8%a7%d8%a8%d9%87%d8%a7%d8%b1

گردشگران در کنار این موج های زیبا لحظاتی شاد و هیجان انگیز را تجربه می کنند. هنگامی که آب به مردم می پاشد، جیغ و دادشان به هوا می رود و با خوشحالی حس و حالی متفاوت را تجربه می کنند. موج فشان ها در تابستان تماشایی تر می شود چرا که از حفره های درون صخره نیز آب با شدت فوران می کند. در همین قسمت بر روی دیواره‌ های سنگی پوششی از خزه شکل گرفته که به فرش خزه معروف است. اگر تمایل داشتید از این ساحل دیدن کنید، بهتر است نزدیکی های غروب به آنجا بروید. در آن زمان انواع ماهی های رنگارنگ در کنار ساحل می آیند و برای گردشگران سرگرمی درست می کنند.

مجموعه تفریحی زیبا و منحصربه ‌فرد دریا بزرگ  یا ساحل صخره ای چابهار در همین منطقه قرار گرفته است.

ساحل دریاچه لیپار

دریاچه لیپار از بزرگ‌ ترین تالاب‌ ها در سطح استان سیستان و بلوچستان و در ۴ كیلومتری روستای رمین است که به شكل سدّی طبیعی، آب‌ های سرگردان اطراف را جمع آوری می کند. این تالاب محل رویش انواع درختچه‌ های حرا، چش و گز است و در اطراف آن تابلوی زیبایی از خلقت ترسیم شده است.

ساحل لاک پشت های چابهار

از میانه خرداد ماه تا فصل پاییز، لاک پشت‌ ها به ساحل مکران می‌ آیند و در حوالی تالاب لیپار تخم‌ گذاری می‌ کنند. ماسه ای بودن ساحل مکران برای تخم‌ ریزی این لاکپشت‌ ها مناسب است. این جانوران لاکپشت‌ های منقارعقابی هستند که در میانه سال به سواحل جنوب کشور می‌ آیند و باعث سرگرمی توریست ها و گردشگران می شوند.

%d8%b3%d9%88%d8%a7%d8%ad%d9%84-%d8%b1%d9%86%da%af%d8%a7%d8%b1%d9%86%da%af-%da%86%d8%a7%d8%a8%d9%87%d8%a7%d8%b1

ساحل درک چابهار

ساحل درک از دیگر نقاط استان سیستان و بلوچستان و شهر چابهار است که چند سالی است نزد گردشگران شناخته شده است. از مناظر زیبای این ساحل، ترکیب مه و خط ساحلی مکران و نخلستانی است که در دل کویر روییده است. تپه ‌های شنی روستای درک تا لب دریای عمان کشیده شده است. هنگام پیاده روی در این تپه ها یکباره رنگ آبی دریایی بیکران مقابل چشمانتان نمایان می شود. برای رفتن به دَرَک باید ۱۷۰ کیلومتر تا جنوب چابهار رانندگی کنید. این ساحل در امتداد سواحل دریای مکران و در ۱۰ کیلومتری زرآباد قرار گرفته است.

https://tourism7.com/wp-content/uploads/2020/01/5e32968c82851.jpg

ارسال دیدگاه




پربازدید ترین مطالب
  • ماه
  • فصل
  • کل
پر بحث ترین ها
کلیه حقوق سایت متعلق به جاذبه های توریستی و گردشگری می باشد.
طراحی قالب وردپرس : پرشین تیک