به سایت "جاذبه های توریستی و گردشگری" خوش آمدید.
امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

جاذبه های دیدنی شهرستان کنارک در سیستان و بلوچستان | خانه تاریخی آریان خان

جاذبه های توریستی و گردشگری

شهرستان کنارک یکی از شهرستان های استان سیستان و بلوچستان در ایران است که مرکز آن شهر کنارک می باشد. این شهرستان از شمال به شهرستان نیکشهر، از جنوب به دریای عمان، از شرق به شهرستان چابهار از غرب به استان هرمزگان منتهی می‌شود.کنارک دارای آب و هوای گرم و مرطوب است و همین طور که از نامش پیداست، پر از درختان کنار است. کُنار هایی که بیشتر از ۵۰۰ سال عمر دارند و میوه‌ای کوچک و شیرین زینت بخش آنان است. از طرف دیگر جا گرفتن این شهر در کنار ساحل و گوشه استان پهناور سیستان و بلوچستان، نام کنارک را برای مردم این سامان به ارمغان آورده تا گوشه‌نشینی و نجابت مردم این منطقه را نشان دهد.

وجه تسمیه کنارک

در خصوص نام بندر کنارک  و علت نام گذاری این شهر با این نام گفته می شود در روزگاران قدیم در مکان کنونی شهر، درخت کنارهای بسیاری وجود داشته و به همین سبب این شهر اینگونه و با نام کنارک شناخته وی شود.

 

اسکله ماهیگیری کنارک

اسکله ماهیگیری کنارک یکی از زیبا ترین جاذبه های گردشگری این شهر بوده و نظاره گر بودن صیادانی که در حال صید و یا تخلیه ماهی های تازه صید شده هستند، منظره ای زیبا را در این شهر و اسلکه بوجود آورده است.

وجود این اسکله ماهیگیری در بندر کنارک بسیار مهم و حیاتی بوده و سبب شده تا وضع اقتصادی از این طریق رونق بسیاری پیدا کند.

شبه جزیره گوردیم

در جنوب استان سیستان و بلوچستان و در فاصله ۵۰ کیلومتری شهر بندری کنارک شبه جزیره ای زیبا به نام شبه جزیره گوردیم وجود داشته که در تمام فصول سال به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری پر مخاطب استان شناخته می شود.

 

منطقه شكار ممنوع پزم

منطقه شكار ممنوع پزم در استان سیستان و بلوچستان واقع است. منطقه پزم كه به تازگي از سوي سازمان حفاظت محيط زيست كشور به عنوان منطقه شكار ممنوع اعلام گرديده با وسعت ۳۷۷۰۰ هكتار در نوار ساحلي درياي عمان واقع گرديده است و از شاخصه هاي آن تنوع اكو سيستمي و تنوع گونه اي آن مي باشد. ويژگيها ، مشخصات جغرافيايي و ارزشهاي حفاظتي منطقه عبارتند از :
موقعيت جغرافيايي منطقه از نظر تقسيمات كشور در استان سيستان و بلوچستان شهرستان كنارك محدوده بين بخش مركزي كنارك و بخش كهير مي باشد.منطقه مورد نظر در قسمت شرق به روستاي كورديم، در قسمت غرب و مرز شمالي نيز جاده آسفالته چابهار – جاسك و از جنوب به نوار ساحلي درياي عمان منتهي مي گردد. از نظر شرايط توپوگرافي و شكل زمين ۶۰ درصد منطقه به نواحي دشتي، ۱۵ درصد آن مناطق مصبي و پيشرفتگي آب دريا (خور) و مابقي به پستي و بلنديهاي اعم از نهشته هاي رسوبي دريايي حاصل از پسروي دريا و تپه ماهورها اختصاص دارد. نام پزم برگرفته ازپوزه کوهی که قسمت جنوب ازسمت شرق وغرب ادامه دارد.

پوشش گیاهی
پوشش گياهي غالب منطقه شامل جنگلهاي حرا، پوشش هاي انبوه كهور ايراني و در مناطقي نيز گونه هاي كنار، گز، كلير و انواع ديگر گياهان بومي منطقه به چشم مي خورد.

حیات وحش
منطقه فوق الذكر از نظر حيات وحش داراي گونه هاي جانوري شاخصي مي باشد كه مي توان به گونه ،جبير(گونه در معرض خطر انقراض)، سنجاب بلوچي،هوبره،شغال،روباه و خرگوش اشاره نمود.

1732

1733

1734

1735

 

 

گلفشان ناپگ (تنگ)

گلفشان ناپگ (تنگ) يکي از جاذبه هاي طبيعي استان سيستان بلوچستان هست که در جاده تنگ – گالک و در مسير بندرعباس قرار دارد.گلفشان ناپگ (تنگ) سیستان و بلوچستان به صورت مخروطی مستقل در سواحل مکران و سمت راست جادهء کهیر-تنگ قرار دارد.این گلفشان از سطح زمین حدود ۷۲ متر و از سطح دریا حدود ۱۰۲ متر ارتفاع دارد و شباهت زیادی به گل‌فشان چاندارگوپ در غرب پاکستان و شرق‌ رودخانهء هینگول دارد.

هریسون که در سال ۱۹۴۱ میلادی از این‌ گل‌فشان تنگ سیستان و بلوچستان بازدید کرده، یادآور شده که حباب‌های سبز رنگ بزرگی از گل درست می شوند که در هر چند دقیقه یک بار می‌ترکند و دوباره‌ حباب های دیگری جای آنها بوجود می آیند.
گلفشان ناپگ (تنگ) سیستان و بلوچستان سبت به گل فشان پيرگل خاش كه در سال ۱۳۸۰ به عنوان يك اثر طبيعي- ملي شناخته شده است، داراي مزاياي ويژه اي است كه از اين رو مي تواند به فهرست آثار طبيعي كشوراضافه شود:
۱- فاصله نزديك آن به بندر چابهار كه به علت دارا بودن منطقه آزاد تجاري، سواحل صخره اي كم نظير وامواج خروشان، جنگل هاي حراو… همواره مورد توجه مسافرين و طبيعت دوستان بوده و هست.
۲- وضعيت توپوگرافي منطقه به نحوي است كه تپه مخروطي شكل گل فشان در دشت هاي منطقه كاملاواضح و نمايان است.
۳- راه مناسب و اهميت منطقه.

در قله مخروط و در داخل دهانه اصلی گلفشان ناپگ (تنگ) سیستان و بلوچستان، دهانه هایی به قطر چند سانتیمتر وجود دارند که به طور متناوب گل خاکستری یا سبز رنگ از دهانه آنها خارج و به طرف دامنه سرازیر می شود. دوره تناوب این عمل ۵ تا ۱۵ دقیقه است و با لرزش زمین همراه است.
این گلفشان در فوران های گذشته خود در طول تاریخ، از بالا به پایین پنج تا هفت لایه را به صورت ضخامت های متفاوتی از روانه های اصلی گل بوجود آورده است که روی هم قرار دارند. قدیمی ترین و یا به عبارت دیگر زیرین ترین لایه تا مخروط اصلی خود ۵۰۰ تا ۷۰۰ متر فاصله دارد و منطقه ای دایره ای شکل به قطر ۱ کیلومتر را پوشانده است. این لایه به صورت روانه ای از گل و آب، تا آن مسافت پیش رفته بوسیله جاده کهیر-بندر تنگ قطع شده است و هنوز بخشی از روانه های گلی در سمت چپ جاده باقی مانده اند.
ضخامت این لایه که روی هم قرار گرفته اند بین ۴۰ سانتی متر و حدودا ۲ متر است و هرکدام از بالا به پایین بخش دیگری را می پوشاند و به ترتیب قدمت لایه ها زیادتر می شود. رنگ لایه های قدیمی نیز شبیه به مارن های موجود است در صورتی که لایه های جوان نزدیک به مخروط، به خاطر جوانی و داشتن رطوبت بیشتر کاملا تیره تر از لایه های قدیمی به نظر میرسند. بین لایه های پنجم و ششم یک پرتگاه گسلی به عمق ۱.۵ متر وجود دارد که شیب تندی نسبت به مخروط و شیب ملایمی نسبت به جاده دارد.

آدرس : استان سیستان و بلوچستان – دشت کهیر – تنگ به گالک


%d8%ac%d8%a7%d8%b0%d8%a8%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%af%db%8c%d8%af%d9%86%db%8c-%d8%b4%d9%87%d8%b1%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86-%da%a9%d9%86%d8%a7%d8%b1%da%a9
%d8%ac%d8%a7%d8%b0%d8%a8%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%af%db%8c%d8%af%d9%86%db%8c-%d8%b4%d9%87%d8%b1%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86-%da%a9%d9%86%d8%a7%d8%b1%da%a9

 

خانه تاریخی آریان خان

تنها اثر ثبت شده در کنارک خانه تاریخی به نام آریان خان بوده که قدمتی در حدود ۱۲۰ سال داشته و متعلق به فردی با نام چهارشنبه آریان بوده است.

این بنا به عنوان یکی از نخستین بناهای خشت و گلی شناخته شده و چیزی در حدود ۲۰۷ متر زیر بنا دارد.

وجود ستون های زیبا و پنجره های قدیمی با تزئینات منحصر به فرد، زیبایی دو چندانی به این بنا بخشیده است.

در این شهر علاوه بر جاذبه های ذکر شده بالا مکان های دیدنی دیگری مانند زیارت حاج حسن، دماغه پزم، غار طبیعی کل بی بانک و بسیاری مکان های دیگر وجود داشته و می توان با سفر به این شهر خاطرات بسیاری را خلق کرد.

 

ارسال دیدگاه




پربازدید ترین مطالب
  • ماه
  • فصل
  • کل
پر بحث ترین ها
کلیه حقوق سایت متعلق به جاذبه های توریستی و گردشگری می باشد.
طراحی قالب وردپرس : پرشین تیک