به سایت "جاذبه های توریستی و گردشگری" خوش آمدید.
امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

جنوب گردی: معرفی بهترین مقاصد جنوب

جاذبه های توریستی و گردشگری

جنوب گردی

جنوب گردی

ایران، کشوری با هر سلیقه است. در حقیقت می‌توان گفت هم برای مسافران ماجراجو و طبیعت‌گردی و هم برای کسانی که می‌خواهند از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی دیدن کنند، گزینه‌ای عالی محسوب می‌شود. اما اکنون ما می‌خواهیم در مورد بهترین مقاصد جنوب ایران صحبت کنیم. جالب است بدانید که برخی از جزایر در جنوب ایران نه تنها از نظر اقتصادی، بلکه از نظر جاذبه‌های دیدنی بسیار مهم هستند، با ما همراه باشید تا این جزایر را به شما معرفی کنیم.

بهترین مقاصد برای سفر به جنوب کشور

یکی از بهترین مقاصد جنوب ایران که همه درباره آن شنیده‌اید، جزیره کیش است. کیش غنی از مناظر طبیعی بوده و دارای انبوهی از امکانات تفریحی و مراکز خرید است. از این‌رو یکی از مقصدهای پربازدید در خاورمیانه به شمار می‌آید. از محبوب‌ترین جاهای دیدنی کیش بقایای کشتی یونانی به گل نشسته هست که در غروب خورشید، منظره‌ای مسحور کننده ایجاد می‌کند.

در کیش، درخت انجیری با سابقه چند صد ساله واقع شده که از نزدیک بسیار دیدنی و جذاب است. آب انبار دوقلو، شهر زیرزمینی کاریز، پارک ساحلی مرجان و سیمرغ، اسکله تفریحی، پارک دلفین‌ها، آکواریوم، شهر باستانی حریره و روستای باغو از دیگر دیدنی‌های این جزیره هستند.

جزیره قشم، یکی دیگر از مقاصد محبوب سفر بوده که به عنوان گوهری گرانبها در جنوب کشور شناخته می‌شود. در این جزیره مجموعه‌ای از سواحل زیبای صخره‌ای، شنی، گلی و طیف وصیعی ار میراث تاریخی و باستانی دیده می‌شود. دره ستارگان که کوه و صخره‌های در اثر باد و باران، تغییرات زیادی کرده است.

از دیگر جاهای دیدنی قشم، جزیره ناز هست که در برخی مواقع آب دریا پایین و شما می‌توانید پیاه به سمت صخره‌ها بروید. در این جزیره، پدیده‌های طبیعی باعث شده تا تنگه چاهکوه به وجود آید. اما به جرات می‌توان گفت یکی از دیدنی‌های حاص در قشم، جنگل حرا نام دارد که در آن پرندگان نایابی مانند فلامینگو، پلیکان و یا مرغ ماهی‌خوار رفت‌وآمد دارند.غار نمکدان، بام قشم، روستای لافت و خربس، دره مجسمه‌ها، ساحل نقره‌ای، دره سکوت، دره تندیسسد گوران و قلعه پرتقالی‌ها از جاهای دیدنی این جزیره هستند.

بندرعباس، بندر جنوبی ایران که با سواحل طولانی، خلیج نیلگون و بازارهای پر از ماهی معروف شده است. در بندرعباس مناظر زیبایی مانند معبد هندوها وجود دارد. علاوه بر این فراموش نکنید که از بازار ماهی پر جنب‌وجوش که روبه‌روی دریا قرار گرفته، نیز دیدنی است. دیدنی دیگر این بندر مسجد گلادری هست که ساختار، رنگ و مناره‌های آن با مساجد دیگر متفاوت است.

اگر به این بندر سفر کردید، حتماً غروب آفتاب را در یکی از سواحل روشن تماشا کنید. در بندرعباس مکان‌های تاریخی دیگری به نام حمام گله‌داری، عمارت کلاه فرنگی، قلعه فین، مسجد ناصری، خانه احمدی، موزه حیات وحش و یا حمام گپ وجود دارد که هر کدام بسیار جذاب و دیدنی هستند. اگر به بافت تاریخی و قدیمی علاقه دارید، دیدن محله باستانی سورو بندرعباس را از دست ندهید.

چه زمانی به جنوب سفر کنیم؟

کیش، قشم و بندرعباس در دسته بهترین مقاصد دیدنی جنوب ایران قرار گرفته‌اند. اما با توجه به وضعیت آب‌وهوای معتدل، نکته مهم زمان سفر به این جزایر هست. بدین دلیل‌ آن‌که اگر زمان مناسب به کیش، قشم و یا بندرعباس سفر کنید نه تنها از آب‌وهوای مناسب و خنک لذت خواهید برد، بلکه از تمام جاذبه‌ها نیز دیدن خواهید کرد.

پس می‌توان گفت بهترین زمان سفر به این جزایر، فصل بهار شناخته شده است. اما اگر در بهار سفر نکردید و به دنبال آن بودید که از هوای بهاری این جزایر لذت ببرید، زمان‌های بعدی فصول پاییز و زمستان هستند. زیرا نسیم و باد خنک در این فصول، هوا را شبیه بهار خواهد کرد. در اصل باید گفت که هوای این جزایر از آبان تا اوایل اردیبشهت ماه، معتدل و رطوبت شما را آزار نمی‌دهد. همچنین، در این زمان می‌توانید از شنا و یا ورزش‌های آبی نیز لذت بسیاری ببرید.

توجه داشته باشید که این جزایر از خرداد تا اواسط شهریور ماه، هوای گرم و تابستانی دارد که باعث می‌شود از سفر خود لذت زیادی نبرید.

بهترین سوغات جنوب چیست؟

سفر به کیش، قشم و بندرعباس دارای قسمت‌های مختلفی هست که یکی از لذت‌بخش‌ترین آن‌ها خرید سوغات است. در جنوب ایران، سوغات به قدری تنوع دارد که زمان سفر بهتر است از آن اطلاع داشته باشید. یکی از معروف‌ترین سوغاتی‌های جنوب کشور، خرما در انواع مختلف هست که از کیفیت و طعم بی‌نظیری برخوردار است.

در جنوب ایران، شیرینی بومی و معروفی به نام کلیچه است. اما اگر به صنایع‌دستی علاقه دارید در جنوب ایران گبه و گلیم‌های زیبا در طرح و رنگ‌های مختلف دیده می‌شود که با دست بافته شده است. در قسمت جنوب کشور با کامواهای رنگی و حصیر، صنایع‌دستی می‌بافند که به آن کپوبافی گفته می‌شود.

خوراکی‌های دیگری به نام حلوا راشی، پسکی، مسقطی، ترشی و یا میگو نیز به عنوان سوغات‌های جنوب معروف شده است. ظروف از جنس سفال و یا حصیربافی نیز در دسته سوغات جنوب ایران هستند. علاوه بر آن‌ لباس و یا پارچه‌های محلی زیادی هستند که گلابتون دوزی، سوزن دوزی و یا کمه دوزی شده‌اند که هر کدام زیبایی و جذابیت منحصر به فردی دارند. البته خوس دوزی و بادله دوزی از دوختنی‌های دیگر و چنته و یا داربافی نیز در دسته معروف‌ترین سوغات جنوب قرار گرفته‌اند.

در جنوب ایران خوراکی به نام پنیر نخل وجود دارد که با طعم شیرین و خوش‌طعم خود، به عنوان سوغات معروف شده است. در جنوب کشور، ادویه‌های خاص با طعم و رنگ‌های متفاوت وجود دارد که به عنوان سوغات می‌توان خرید کرد.

ارسال دیدگاه




پربازدید ترین مطالب
  • ماه
  • فصل
  • کل
پر بحث ترین ها
کلیه حقوق سایت متعلق به جاذبه های توریستی و گردشگری می باشد.
طراحی قالب وردپرس : پرشین تیک