به سایت "جاذبه های توریستی و گردشگری" خوش آمدید.
امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

جاذبه‌های گردشگری روستای یوش

جاذبه های توریستی و گردشگری

روستای یوش کجاست؟

روستای یوش واقع در استان مازندران،شهرستان نور در دره‌ای بین کوه‌های البرز با طبیعت بکر و چشم اندازهای دلنشین و خیره کننده واقع شده و بیشتر اهالی این روستا به باغداری و دامداری مشغول می‌باشند و از سوغات آن می توان به عسل، خشکبار و محصولات متنوع دامی و باغی اشاره کرد.
این روستا علاوه بر ویژگی‌های طبیعی خارق‌العاده‌اش، با آثار فرهنگی و هنری از جمله خانه نیما یوشیج که شناخته‌شده‌ترین آن است، شناخته می‌شود.

جاذبه‌های گردشگری روستای یوش چیست؟

۱٫خانه نیما یوشیج

علی اسفندیاری شاعر بزرگ ایران زمین معروف به نیما یوشیج در منطقه کوهستانی یوش به دنیا آمد.

این خانه دارای سه در ورودی و اتاق‌های زیادی دور تا دور حیاط است که امروزه به موزه و کتابخانه تبدیل شده است. در این کتابخانه انواع کتاب از جمله کتاب‌هایی که در اختیار نیما یوشیج بوده را میشه دید و همچنین در اتاق‌های دیگر آثار و نسخه‌های خطی و نقاشی جالبی از مناره قزوین وجود دارد که امضای نیما یوشیج در پایین آن قرار دارد.

جاذبه‌های گردشگری روستای یوش

جاذبه‌های گردشگری روستای یوش

۲٫کوه‌های سرخبند

 

کوه‌های سرخبند

کوه‌های سرخبند

 

۳٫گنبد کیا داوود

بعد از موزه‌ی نیما یوشیج حتما سراغ مقبره کیا داوود بروید. برخی معتقدند این بنا در زمان زرتشتیان آتشکده بوده است؛ از اینرو این محل را به نام آتشکده کیا داوود نیز میشناسند. قدمت این طاق را به دوره صفویه نسبت می دهند و معتقدند که سنگ نگارههای بزکوهی که بر آن حک شده اند، نمادی از درخواست فراوانی آب، زایندگی و فراوانی نعمت است.

 

جاذبه‌های گردشگری روستای یوش

جاذبه‌های گردشگری روستای یوش

۴٫خانه میرزا مهدی خان

این خانه طبق گفته‌ها چند روزی مکان استراحت سلطان صاحبقران ناصرالدین شاه بوده‌است که در نوع خودش میتواند ارزش سر زدن به این مکان را داشته باشد.

 

۵٫رودخانه یوش

در میان راه دره، درختان و خانه‌های روستایی با شیروانی‌های زیبا سفر شما را جذابتر خواهد کرد. با عبور از تپه، دره، درخت و روستاهایی با بام‌های شیروانی میتوانید به رودخانه یوش نزدیک بشوید.
رودخانه یوش آب مورد نیاز زمین‌های زراعی روستا را تامین میکند و گردشگران نیز در هنگام سفر به یوش میتوانند در کنار آن به استراحت پرداخته و از آب و هوایی فوق‌العاده و مناظری شگفت‌انگیز لذت ببرند.

رودخانه یوش

رودخانه یوش

 

۶٫قلعه پولاد بلده

قلعه پولاد بلده یکی از بناهای تاریخی شهرستان نور بوده که مربوط به دوره ی سلجوقیان می باشد.این قلعه در بالای کوهی واقع شده که از سه سمت شمال، جنوب و شرق به دره های عمیق و پرشیب منتهی می شود.البته توجه داشته باشید که قلعه پولاد بلده سرپا نمانده است، اما حتی بازدید از آثار به جای مانده خالی از لطف نیست.

خالی از لطف نیست که بدانید بقایای قلعه‌ی پولاد متعلق به اوایل دوره اسلامی بر فراز صخره ای در جانب شمال شرقی شهر بلده بوده‌است. به گفته‌ی دیگران، این بنا یک آتشکده بوده و متعلق به زمان زرتشتیان است.

 

جاذبه‌های یوش

جاذبه‌های یوش

 

گردشگری در روستای یوش

یوش یکی از روستاهای پر جاذبه در استان مازندران است. این روستا دارای طبیعتی بسیار سرسبز است و مورد توجه گردشگران زیادی است این منطقه با وجود جاذبه‌های بسیار جذابِ خود مورد توجه است و می تواند به عنوان یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری در این استان شناخته شود.
هنگام سفر به روستای یوش میتوانید از آب و هوای ییلاقی این مکان نهایت لذت را ببرید.

همچنین در مجموعه ورزشی دشت نور استخر رو باز و سرپوشیده نیز برای گردشگران درنظر گرفته‌شده است. در اطراف سد آبیدر، آلاچیق ها و اتاقک های مختلفی وجود دارد تا گردشگران بتوانند با اتراق در آن ها، لحظات آرامش بخشی را داشته باشند و همچنین، در نزدیکی دریاچه هم زمین‌های سرسبزی برای پیک نیک وجود دارد که همواره افراد زیادی به این محل میروند.

در اطراف آبشار،مناطق مناسبی برای اتراق وجود دارد اما در روزهای شلوغ بخصوص در فصل بهار و تابستان،افراد مختلفی را ممکن است در اطراف آبشار مشاهده کنید که با پهن کردن بساط پیک نیک،درحال لذت بردن از منظره، صدای آب و غیره هستند.

بهترین زمان برای بازدید روستای یوش

آب و هوای یوش بسته به زمان، تحت تاثیر اقلیم كوهستانی است.

بهترین فصل برای رفتن به یوش اواخر بهار و تابستان است با شروع فصل پاییز هوا کم کم سرد می شود ولی طبیعت زیبای پاییزی مسیر و روستا نیز علاقه مندان را به یوش می‌کشاند. روستای یوش دارای تابستان‌های نسبتا خنک و زمستان‌های بسیار سرد است. همچنین این روستا در نزدیکی کوهستان قرار گرفته و زمستان‌های سردی دارد.

این روستا به تابستانهای خنک و بهاری‌اش معروف است و پناهگاه بسیار مناسبی برای فرار از گرمای تابستان است!

مردمان و موسیقی یوش

یوش روستایی است با قدمت نسبتاً کهن در اقلیم کوهستانی و ییلاقی که طبیعت بکر و بافت روستایی آن به خوبی حفظ شده است.
موسیقی در مازندران در فصل شالی کاری و در فصل درو در شالیزارها، در جنگل‌ها، شادی، عزاداری و در مراسم مذهبی، بخشی از فرهنگ مردم بوده است و همیشه در هر بخش از مازندران مردم مازندران با سلیقه خود، موسیقی خاص خود را نواخته‌اند.

اهالی روستا به زبان مازندرانی با گویش یوشی صحبت می کنند که مسلمان شیعه هستند. آنها به کشاورزی، دامداری، باغداری و صنایع دستی مشغول هستند. از مهم‌ترین صنایع دستی یوش می‌توان به ریسندگی، پوشاک خانگی، نجاری سنتی و اجاق‌های سفالی اشاره کرد.

سخن پایانی

امروز باهم به روستای زیبای یوش سفر کردیم…
روستایی با پوشش گیاهی خیره‌کننده و جاذبه‌های گردشگری فراوان! اگر شما هم جزو کسانی هستید که قصد بازدید از این روستا را دارید حتما همراه خود وسایل ضروری و موارد نیاز برای کمپ کردن را داشته باشید.

 

ارسال دیدگاه




پربازدید ترین مطالب
  • ماه
  • فصل
  • کل
پر بحث ترین ها
کلیه حقوق سایت متعلق به جاذبه های توریستی و گردشگری می باشد.
طراحی قالب وردپرس : پرشین تیک