به سایت "جاذبه های توریستی و گردشگری" خوش آمدید.
امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

معایب خودرو مزدا 3 که نمی‌دانستید

جاذبه های توریستی و گردشگری

C:\Users\moham\Pictures\Skyactiv-car-to-car.jpg

شرکت ژاپنی خودروسازی مزدا یکی از شرکت‌های نامدار در زمینه تولید خودرو در سراسر جهان به شمار می‌رود که بسیاری از محصولات آن در کشورهای مختلف عرضه می‌شود. خودرو مزدا ۳ یکی از محصولات شرکت مزدا بوده که احتمالا شما در مورد مزایای آن زیاد شنیده‌اید.

خودرویی که در سال ۲۰۰۳ میلادی تولید آن استارت خورد. چند سال بعد نسخه جدیدتری از این خودرو تحت عنوان خودرو مزدا ۳ جدید رونمایی شود و بعد از مدت کوتاهی مورد استقبال مشتریان در کشورهای مختلف جهان قرار گرفت. به همین دلیل در ایران نیز گروه خودروسازی بهمن تصمیم گرفت تا این محصول ژاپنی را تولید و به بازار ایران عرضه کند. قطعا تاکنون در خصوص مزایای مختلف این خودرو صحبت‌های زیادی را شنیده‌اید، اما از معایب خودرو مزدا ۳ چه می‌دانید؟ در این مقاله به دنبال آن هستیم که به این سوال پاسخ دهیم.

طراحی نامناسب کابین خودرو مزدا ۳

C:\Users\moham\Pictures\mazda-3-mps-mazdaspeed3-2009-interior-img_10.jpg

یکی از مهم‌ترین ایراداتی که به این خودرو قدیمی ژاپنی گرفته می‌شود، نحوه طراحی کابین آن است. طراحی کابین نه تنها از یک مدل قدیمی و سنتی پیروی می‌کند، بلکه یک مشکل اساسی‌تر دارد. این مشکل مربوط به نبود فضای کافی برای راحتی سرنشینان است. البته در بخش جلو طراحان این سدان ژاپنی تلاش کرده‌اند تا فضای کافی را برای سرنشینان در نظر بگیرند. اما به گواه اکثر کارشناسان و همچنین رانندگان، صندلی‌ها و به طور کل فضای عقب خودرو به اندازه کافی نبوده و همین مساله باعث ناخوشایندی سرنشینان می‌شود. خصوصا اگر افراد قدبلند بخواهند در این بخش از خودرو بنشینند.

این مساله زمانی بیشتر آزاردهنده خواهد بود که بخواهید با خودرو مزدا ۳ به مسافرت‌های خانوادگی و طولانی بروید. بنابراین قطعا خودرو مزدا ۳ یک خودرو خانوادگی و متناسب برای مسافرت‌های خانوادگی نیست. به نظر می‌رسد بسیاری از رقبای مزدا ۳ از این حیث بسیار بهتر عمل کرده‌اند.

سواری نه چندان جذاب

خودرو مزدا ۳ جدید چندان تجربه رانندگی لذت‌بخشی را به شما ارائه نمی‌دهد. ریشه این مشکل به فنربندی و سیستم تعلیق خودرو برمی‌گردد که گویا بسیار خشک عمل می‌کند. بنابراین طبیعی است که در جاده‌ها و خیابان‌های نه چندان استاندار ایران اذیت شوید. البته شاید برخی از جوانان مشکلی با این مساله نداشته باشند. اما قطعا این موضوع برای یک خودرو خانوادگی چندان خوشایند نیست.

هنگامی که بخواهیم خودرو مزدا ۳ را با برخی از رقبای خود از قبیل تویوتا کرولا یا هیوندا سوناتا مدل ۲۰۱۴ مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که این رقبای خودرو مزدا ۳ هستند که از این حیث نمره به مراتب بالاتری را کسب می‌کنند. یکی دیگر از معایب مزدا ۳ در این خصوص به کمبود برخی امکانات و آپشن‌ها برمی‌گردد که کیفیت سواری آن را تنزل می‌دهد. در قسمت‌های بعد بیشتر به این مساله خواهیم پرداخت.

قدیمی بودن پلتفرم خودرو مزدا ۳

C:\Users\moham\Pictures\1.jpg

اگرچه ما در ایران به خودروهایی با پلتفرم قدیمی مانند ۴۰۵ عادت کرده‌ایم، اما وقتی قرار است شما هزینه زیادی برای خرید خودرو داشته باشید، قطعا انتظارات بیشتری نیز دارید. واقعیت آن است که پلتفرم خودرو مزدا ۳ قدیمی بوده و نسل‌های جدید این خودرو در بازارهای جهانی عرضه می‌شوند. اما در ایران همچنان همان نسل قدیمی ارائه می‌شود که در سال ۲۰۱۳ از رده خارج شده است.

طبیعی است که یک خودرو قدیمی از امکانات، آپشن‌ها و تکنولوژی جدید بی‌بهره است. هنگامی که قیمت خودرو مزدا ۳ را با گزینه‌های دیگر مقایسه می‌کنیم می‌بینیم که تفاوت چندانی با برخی خودروها از جمله کیاسراتو وارداتی مدل ۲۰۱۷ ندارد. این در حالی است که امکانات و تکنولوژی به کار رفته در ساخت کیاسراتو بسیار به‌روزتر از مزدا ۳ ژاپنی است. بنابراین از این حیث بی‌خود نیست که به آن لقب پیرمرد ژاپنی بدهیم.

نبود برخی امکانات و آپشن‌های عادی

اشاره کردیم که پلتفرم خودرو مزدا ۳ یک پلتفرم قدیمی بوده و بسیاری از امکانات خودروهای جدید را ندارد. از همین حیث نباید تعجب کنید که چنین خودرو گران‌قیمتی، فاقد برخی آپشن‌های عادی از قبیل صفحه نمایش لمسی است. امکانات این خودرو حتی در بسیاری از موارد بی‌شباهت به امکانات خودروهای داخلی نیست.

به عنوان مثال، سیستم تنظیم صندلی‌های خودرو مزدا ۳ همچنان به صورت قدیمی بوده و دستی تنظیم می‌شود که اصلا قابل مقایسه با قیمت بالای آن نیست. البته معایب مزدا ۳ به لحاظ آپشن‌ها و امکانات به این دو مورد ختم نمی‌شود. به عنوان مثال، این پیرمرد ژاپنی از برخی امکانات دیگر مانند سیستم رهیاب ماهواره‌ای بی‌بهره است. به طور کل می‌توان ادعا کرد که خودروهای هم‌قیمت با خودرو مزدا ۳ امکانات و آپشن‌های بسیار بیشتر و به‌روزتری را ارائه می‌دهند.

قطعات گران و بعضا کمیاب مزدا ۳

در یکی دو سال اخیر بسیاری از مالکان خودروهای خارجی با مشکلاتی در خصوص قیمت بالای قطعات و بعضا حتی کمیابی آنها مواجه شده‌اند که این مساله در خصوص مزدا ۳ نیز صدق می‌کند. شاید در ابتدا تصور کنید که از آنجا که گروه بهمن نمایندگی خدمات پس از فروش آن را بر عهده دارد، بنابراین از این حیث مشکلی نخواهید داشت.

اما به گواه اکثر رانندگان این خودرو، قطعات بسیار گران‌قیمتی دارد. به عنوان مثال، می‌توان چراغ‌های این خودرو در بخش جلو اشاره کرد که چندین میلیون تومان قیمت دارد. از آنجا که در ایران احتمال تصادفات سطحی در داخل شهرها بسیار زیاد است، بنابراین هزینه نگهداری از خودرو بسیار بالا خواهد بود.

گذشته از این مساله، در بسیاری از مواقع اساسا قطعه مورد نظر به سختی در بازار داخل پیدا می‌شود که این مساله به مشکلات مربوط به واردات قطعات خودرو برمی‌گردد.

ارتفاع کم و رنگ بی‌کیفیت

ارتفاع خودرو مزدا ۳ به اندازه‌ای کم بوده که در بسیاری از موارد و خصوصا هنگامی که افراد سنگین وزن در داخل خودرو باشند، کف خودرو به زمین برخورد خواهد کرد. این مشکل باعث می‌شود تا ضربات سختی به قطعات آن وارد شود. از آنجا که جاده‌ها و خیابان‌های ایران مملو از دست‌اندازهای گوناگون بوده، بنابراین این مساله به احتمال زیاد شما را آزار خواهد داد.

اما یکی دیگر از معایب این خودرو ژاپنی به کیفیت پایین رنگ بدنه خودرو برمی‌گردد که باعث می‌شود بعد از مدتی شاهد رنگ‌پریدگی در بدنه آن باشیم. مشکل بی‌کیفیت بودن رنگ خودرو خصوصا در مدل‌های قدیمی‌تر خودرو مزدا ۳ بسیار مشاهده شده است. دقت داشته باشید که با توجه به شدت تابش آفتاب در ایران این مساله به راحتی و در مدت زمانی بسیار کوتاه خود را نشان خواهد داد.

1 دیدگاه

  • پرتو کلینیک گفت:

    ممنون
    پرتوکلینیک

  • ارسال دیدگاه



    
    پربازدید ترین مطالب
    • ماه
    • فصل
    • کل
    پر بحث ترین ها
    کلیه حقوق سایت متعلق به جاذبه های توریستی و گردشگری می باشد.
    طراحی قالب وردپرس : پرشین تیک