به سایت "جاذبه های توریستی و گردشگری" خوش آمدید.
امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

جاذبه های دیدنی دو شهر استابول و کیش را بیشتر بشناسید

جاذبه های توریستی و گردشگری

ایاصوفیه استانبول

گفته می شود زمانی که امپراطور بیزانس برای اولین بار در سال ۵۳۶ میلادی بعد از کامل شدن کلیسای خود وارد آن شد، فریاد زد: “زنده باد خداوندی که من را شایسته انجام چنین کاری دانسته است. آه سلیمان، من تو را فراموش کردم!” ایاصوفیه به پایگاه خودستایی و تکبر وزریدن امپراطور بر جهانیان با دارایی و سربازانش تبدیل شد. سنت معتقد بود که منطقه اطراف تخت امپراطور در کلیسای ایاصوفیه مرکز اصلی فرمانروایی جهان است.

ایاصوفیه در تور استانبول ارزان زمانی خانه پرستشی بود که در طول قرن ها به ادیان مختلف به خوبی خدمت کرد. بعد از اینکه ارتش عثمانی قسطنطنیه را فتح کردند، این کلیسا به یک مسجد تبدیل شد و در قرن بیستم به موزه تغییر یافت. امروزه، موزه ایاصوفیه یکی از ارزشمندترین جاهای دیدنی استانبول به حساب می آید.

https://tourism7.com/wp-content/uploads/2020/05/img_5ed0f96840c9b.jpg

 

آب انبار تاریخی باسیلیکا

بعد از دیدن ایاصوفیا و مسجد آبی به آب‌انبار تاریخی باسیلیکا، یکی از جاذبه‌های گردشگری استانبول بروید. این آب‌انبار نزدیک این دو مسجد است و در زمان امپراتوری بیزانس، زمانی‌که به استانبول قسطنطنیه می‌گفتند، ساخته شده. حدود ۳۰۰ ستون با سرستون‌های طرح‌دار در این آب‌انبار وجود دارد که شکوه آن‌ها باعث شده به آن قصر وارونه هم بگویند و از آن به‌ عنوان زیباترین مکان های دیدنی استانبول یاد می‌شود.

کاخ دلمه باغچه

این کاخ که در راستای تنگه بسفر قرار دارد، زیبایی و اهمیت تاریخی زیادی دارد. کاخ دلمه باغچه در قرن نوزدهم ساخته شد، و آخرین سلاطین عثمانی از این کاخ به عنوان محل اقامت اولیه و کرسی حکومتی استفاده می کردند. معماری داخلی و خارجی این کاخ ترکیبی از طراحی های عربی و اروپایی است که فقط در این تقاطع دو قاره دیده می شود.

جاذبه های کیش

ویژگی های جغرافیایی کیش

جزیره کیش در تور کیش لحظه آخری که مساحت اش ۹۱٫۵ کیلومتر است و در ۱۲ کیلومتری کرانه شیبکوه واقع‌شده است به‌عنوان بخشی از شهرستان بندرلنگه در استان هرمزگان و تنها جزیره دارای قنات آب شیرین است. با داشتن آب‌وهوای گرم و مرطوب، پوشش گیاهی از باغ‌های نخل خرما، کنار، درختان بومی کهور و درختان غیربومی آکاسیا، اکالیپتوس، سمر، ابریشم و کنوکارپوس در کنار سواحل مرجانی که دارد هرساله شاهد گردشگران فراوانی است. که برای بازدید از دیدنیهای کیش به این جزیره سفر می کنند.

تفریحات آبی

به گزارش سفر باتو ، اگر به تفریحات آبی علاقه مندید، در کیش میتوانید به گزینه های متنوعی، از آب چترسواری (پاراسیلینگ) و غواصی گرفته تا موج سواری و جت اسکی، دسترسی داشته باشید. خدمات مربوط به این فعالیت ها توسط جوانان مهمان نواز بومی به گردشگران ارائه میشوند.

اما اگر علاقه ای به این قبیل هیجانات ندارید، حداقل لذت قایق سواری با قایق های کف شیشه ای و تماشای دنیای رنگی زیر آب را از خودتان دریغ نکنید!

خانه مردم‌شناسی بومیان کیش

خانه مردم‌شناسی بومیان کیش، حدود ۲۰۰ سال قدمت دارد و با سبک معماری کاملا بومی، در یکی از محله‌های قدیمی کیش ساخته شده است. این خانه به یکی از شخصیت‌های معروف و محبوب کیش به نام حاج عبدالله‌بن‌شاهین تعلق داشته و از سال ۹۳ به خانه مردم‌شناسی تبدیل شده. در این خانه تاریخی می‌توانید سبک کار و زندگی بومیان در دوران‌ گذشته را ببینید و با ابزار و وسایل قدیمی‌ای که از آن‌ها برای ماهیگیری، پخت‌وپز، نگهداری و تهیه خرما و… استفاده می‌شد آشنا شوید.

خانه اعیانی

یکی از جاذبه های گردشگری بسیار زیبا و البته معروف در کیش، خانه ی اعیانی است که در شهر حریره قرار گرفته است و از بهترین قسمت های گشت و گذار در کیش است. خانه ی اعیانی کیش با این که در حریره قرار گرفته است اما زیر مجموعه های گردشگری در جزیره ی کیش می باشد. خانه ی اعیانی کیش یکی از جاذبه های زیبا و دیدنی در این جزیره است که با این که معروف است اما به صورت درخور به آن و معرفی جاذبه هایش پرداخته نشده است.

خانه ی اعیانی کیش را باید نماینده ی بی چون و چرای خانه های قدیمی ایرانی و سبک معماریشان دانست. در این خانه چندین خانواده زندگی می کرده اند و از انواع مرسوم خانه سازی در فلات ایران که شامل شهرهایی چون یزد، اصفهان و کاشان است می باشد.

خانه ی اعیانی کیش در دوره ی ایلخانیان ساخته شده است. در ساخت و تزئین نمای بیرونی این بنا، کاشی های ستاره ای شکلی وجود دارند که نمایی خاص به باقی مانده های این بنا بخشیده اند.

این کاشی ها در دوره ی ایلخانی برای ساخت تخت سلیمان و سلطانیه استفاده می شدند و از آنجا که این کاشی ها در آن دوره جزئی از کالاهای وارداتی بوده اند پس می توان اینگونه نتیجه گرفت که اولا این کاشی ها از طرف جزیره ی کیش وارد شده است و دوما، صاحب این عمارت شخصی ثروتمند بوده است که در آن زمان خانه ی اعیانی را ساخته است و در آن زندگی می کرده است. البته از این مدل خانه ها باز هم در کیش موجود است که نشان دهنده ی وضعیت زندگی در آن دوران ها است.

منبع : جاذبه های دیدنی دو شهر استابول و کیش را بیشتر بشناسید

 

1 دیدگاه

  • پرتو کلینیک گفت:

    تشکر
    پرتو کلینیک

  • ارسال دیدگاه



    
    پربازدید ترین مطالب
    • ماه
    • فصل
    • کل
    پر بحث ترین ها
    کلیه حقوق سایت متعلق به جاذبه های توریستی و گردشگری می باشد.
    طراحی قالب وردپرس : پرشین تیک