به سایت "جاذبه های توریستی و گردشگری" خوش آمدید.
امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

برج پیزا در ایتالیا

جاذبه های توریستی و گردشگری

برج پیزا در شهر پیزای ایتالیا واقع گردیده است و به خاطر کج بودنش، یک سازه شگفت انگیز و شناخته شده در سراسر دنیا می باشد.

این برج با ۵۶٫۷ متر ارتفاع و ۱۴۵۰۰ تن جرم در شهر توسکانی کشور ایتالیا واقع شده است . دوره ساخت این برج مربوط به زمان رنسانس در سال ۱۱۷۳ می باشد که گفته ها حاکی از آن است کخه ثروتمندان کشور ایتالیا برای رقابت با یکدیکر مشهورترین هنرمندان و معماران جهان مامور ساختن انواع مختلف شاهکار های معماری می کردند که در قرن ۱۲ اهالی شهر پیزا تصمیم گرفتند کلیسای آنها برجی باشد که برج سینت مارک را تحت تاثیر قرار دهد که این کار را به معماری مهار و کار آزموده بنام دیوتیسالوی سپردن که اولین سنگ این برج را بنا نهاده است . اما بعد از گذشت چند سال  زمانی که فقط سه طبقه از این برج به پایان رسیده بود و قبل از آنکه ارتفاع این برج به ۱۲ متر برسد برج به سمت جنوب شرقی خم گردید و بعد از آن ساخت برج پیزا تا ۱۰۰ سال متوقف شد.

https://tourism7.com/wp-content/uploads/2019/06/5d07bedc923a1.jpg

 

ساخت برج پیزا ایتالیا در سال ۱۱۷۳ شروع شد اما به دلیل همزمان بودن ساخت آن با جنگ های مختلف به تعویق افتاد و سرانجام پس از ۲۰۰ سال به پایان رسید. البته این جنگ ها به نفع برج بود چرا که فرصت بیشتری برای استقرار بنا در زیر خاک که کلاً در طی جنگ فرو ریخته بود، را فراهم آورد. برج کج پیزا ایتالیا از سنگ مرمر سفید ساخته شده است و از یک برج ناقوس گرد (دایره شکل) و ۸ طبقه تشکیل گردیده است.

https://tourism7.com/wp-content/uploads/2019/06/5d07bedd661fb.jpg

 

گذشت زمان و تجربه استادکارها در کج شدن این برج تاثیر داشت. برج به خاطر استقرار نه چندان محکم پایه اش،از خیلی سال قبل شروع به کج شدن کرد. کارهای زیادی انجام شد تا بنا به همین صورت کج شده، حفظ شود و شیب آن به اندازه خطرناکی نرسد. حدود ۱۵ منحنی در طبقه اول وجود دارند در حالیکه در ۶ طبقه بعدی حدود ۳۰ منحنی دیده می شود، که برج را در بر گرفته اند. در آخرین طبقه نیز، اتاقک ناقوس قرار دارد. با یک پلکان مارپیچ ۲۹۷ پله ای که در داخل برج تعبیه شده است، می توان به طبقه آخر رسید.

در سال های دور مردم بر این باور بودند که کج بودن برج کج پیزا جزئی از طرح اولیه و به عمد معمار بوده است اما کارشناسان با بررسی ها نشان دادند طرح اولیه این برج به صورت عمودی بوده است و طی ساخت کج شده است. نکته ای که این برج را محبوب می کند زیبایی و پایداری آن با وجود کجی در طول سال ها بوده است. برج پیزا با تخریب ها و مشکلات زیادی از جمله زلزله های شدید و خفیف، جنگ، اشتباهات محاسباتی در ساخت و …روبرو بوده است اما حالا متخصصان با طراحی زیر ساخت ها و مهندسی های پیشرفته سعی بر کاهش میزان کج شدن برج دارند.

اگر بخواهیم این بنا را از لحاظ معماری بررسی کنیم باید بگوئیم، مصالح به کار رفته در برج کج پیزا سنگ های مرمر سفید رنگ هستند که زیبایی این برج را دو چندان ساخته اند، مخصوصا در شب ها که با سیستم نورپردازی به کار رفته معماری خود را به خوبی نمایش می گذارد. این برج کج و تماشایی با ارتفاع حدودا ۵۵ متری در هشت طبقه با قطر بیرونی حدودا ۱۶ متر و قطر داخلی حدود۷ متری ساخته شده است. دیوارها با ضخامت حدودا چهار متر و وزن ۱۴۵۰۰ تنی برج را احاطه کرده اند، ناقوسی به وزن ۳٫۵ تن نیز از بالای برج آویزان شده است. جالب است بدانید در طول سال ها برج کج پیزا برای چند بار در جهت های مختلفی کج شده است، در بین سال های ۱۱۷۴ تا ۱۲۵۰ در جهت شمال، از ۱۲۷۲ تا ۱۹۹۷ در جهت جنوب و از ۱۹۹۷ تا به الان چیزی حدود ۵ متر نسبت به سطح افق حالت کج پیدا کرده است. علت این موضوع هم سستی و نشست زمین زیر پی این برج است.

 

https://tourism7.com/wp-content/uploads/2019/06/5d07bede3d64a.jpg

ارسال دیدگاه




پربازدید ترین مطالب
  • ماه
  • فصل
  • کل
پر بحث ترین ها
کلیه حقوق سایت متعلق به جاذبه های توریستی و گردشگری می باشد.
طراحی قالب وردپرس : پرشین تیک