به سایت "سایت توریسم 7" خوش آمدید.
امروز یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳

آمار سفرهای هوایی در سال 2022

سایت توریسم 7

آمار سفرهای هوایی در سال 2022

آمار سفرهای هوایی در سال ۲۰۲۲

در سال‌های اخیر به‌ دلیل همه‌گیری کرونا آمار رفت و آمدهای بین‌المللی و حتی درون‌مرزی و خرید بلیط هواپیما علی بابا به شدت کاهش یافت. از این رو صنعت گردشگری و حمل و نقل هوایی و زمینی و… هم به شدت مورد آسیب قرار گرفت.

با مهار کرونا و از بین رفتن محدودیت‌ها بار دیگر سفرها از سر گرفته شد و طبق اعلام سازمان جهانی گردشگری در سال ۲۰۲۲ آمار سفرها نسبت به سال قبل دو برابر شده است. پیش‌بینی می‌شود که ادامه این روال در ۲۰۲۳ آمار سفرهای هوایی را به قبل از شیوع کووید برساند.

در این میان به دلیل بعد مسافت می‌توان گفت بیشتر سفرهای بین‌المللی را سفرهای هوایی تشکیل می‌دهند. این سفرها در سال ۲۰۲۲ به طرز چشم‌گیری افزایش داشته‌اند. در ادامه به بررسی شاخص‌های گردشگری این روال و آمارهای جهانی مربوط به فرودگاه‌ها می‌پردازیم.

بررسی آمار رشد سفرها و شاخص‌های گردشگری

شاخص‌های مختلف سازمان گردشگری برای سنجش میزان بهبود این صنعت، مثل ظرفیت سفرهای هوایی و رزروهای هتل حاکی از افزایش تقاضا برای سفرهای بین‌المللی هوایی است. خرید بلیط هواپیما علی‌ بابا بعد از برداشتن محدودیت‌ها افزایش یافته است. همچنین در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۲ نسبت به سال گذشته سفرهای هوایی اروپا دوبرابر شده و به ۸۰ درصد سطح قبل از کرونا رسیده است.

احتمالا تا پایان سال این رشد به ۹۰ درصد رسیده است. در ۹ ماه اول سال ظرفیت صندلی‌های هوایی در جهان به‌طور میانگین به ۶۰ درصد ظرفیت قبل از کرونا رسید. اروپا و امریکا در این زمان با رشد بالای ۷۰ درصد رکورد دار شدند. در سراسر جهان پروازهای داخلی به ۸۶ درصد قبل رسیدند و خاورمیانه تقریبا به امار قبل از کرونا دست یافته است.

البته این روال رو به رشد بعد از جنگ روسیه و اوکراین سرعت پایین‌تری در پیش گرفت و ممکن است در ۲۰۲۳ روند متفاوتی را دنبال کند.

بررسی آمار رشد سفرها و شاخص‌های گردشگری

بررسی آمار رشد سفرها و شاخص‌های گردشگری

لیست پررفت و آمدترین فرودگاه‌های جهان در ۲۰۲۲

طبق آمار سایت oag.com که هرساله لیست شلوغ‌ترین فروگاه‌ها را منتشر می‌کند، فرودگاه هارتسفیلد جکسون آتلانتا به رتبه اول دنیا برگشته است. خرید و فروش بلیط در این فرودگاه هم مانند خرید بلیط هواپیما علی بابا روبه افزایش بوده است.

این فرودگاه که بزرگ‌ترین خطوط هوایی جهان است نیز تا جولای ۲۰۲۲ نزدیک به ۵ میلیون پرواز به سراسر دنیا داشته است. در ادامه به فرودگاه‌های برتر جهان از نظر ظرفیت جابه‌جایی مسافر و امکانات آنها می‌پردازیم:

فرودگاه بین‌المللی دبی

بعد از هارتسفیلد دومین فرودگاه شلوغ دنیا، در خاورمیانه و دبی قرار دارد. این فرودگاه از نظر آمار تردد هوایی در رتبه اول است. این فرودگاه لوکس با امکانات سرگرم کننده هم در سال ۲۰۲۲ همچنان از پر ترددترین‌ها بوده است.

فرودگاه بین‌المللی دالاس فورت ورث

این فرودگاه آمریکایی در سال ۲۰۲۲ رتبه پنجم جهانی در تردد هوایی را کسب کرده است. اما از نظر شاخص تعداد صندلی رتبه سوم جهان است. روند افزایش پرواز در این فرودگاه هم به سرعت در حال بازگشت به قبل از کووید است. همان‌طور که خرید بلیط هواپیما علی بابا افزایش چشم‌گیری داشته است.

فرودگاه بین‌المللی استانبول

این فرودگاه تازه تاسیس یکی از بزرگترین مقاصد ترانزیتی دنیا است. فرودگاه بین‌المللی استانبول واسطه‌ای میان اروپا و آسیا و آفریقا و خاورمیانه است که در مه ۲۰۲۲ بیش‌ترین پرواز را به سراسر جهان داشته است.

فرودگاه هیترو لندن

فرودگاه هیترو لندن

فرودگاه هیترو لندن

بزرگ‌ترین فرودگاه انگلیس که جزو شلوغ‌ترین فرودگاه‌های جهان است و با امکانات فراوان و لوکس میزبان پروازهای بسیاری است. این فرودگاه هم پنجمین فرودگاه پرتردد در ۲۰۲۲ بوده است. پروازهای هوایی زیادی در این فرودگاه انجام شده است.

فرودگاه بین‌المللی اوهیر شیکاگو

این فرودگاه زمانی پرترددترین فرودگاه جهان بود، اما کم کم تا رتبه‌های پایین تنزل کرد. در ۲۰۲۲ این فرودگاه به رتبه ششم برگشته و با امکانات فراوانی که دارد، پروازهای متعددی را میزبانی کرده است.

فرودگاه بین‌المللی دنور

این فرودگاه که بزرگ‌ترین فرودگاه آمریکای شمالی و دومین فرودگاه بزرگ دنیاست، در سال ۲۰۲۲ پروازهای زیادی را در آمارش ثبت کرده است. این فرودگاه بیش از ۴۰ میلیون سفر هوایی داشته است.

فرودگاه بین‌المللی هاندا توکیو

خرید بلیط هواپیما علی بابا روز به روز با تقاضای بیش‌تری مواجه می‌شود. همچنین آمار سفرهای هوایی در ایران و سایر کشورها بالا رفته است. این فرودگاه یکی از شلوغ‌ترین فرودگاه‌های جهان واقع در ژاپن است. این فرودگاه مجلل پروازهای بیزینسی زیادی را مدیریت و میزبانی کرده است.

جمع بندی

با توجه به بازگشت به زندگی عادی بعد از کووید پروازها و سفرها هم دوباره راه خود را از میان فرودگاه‌ها و مراکز گردشگری پیدا می‌کنند. بهتر است صنعت گردشگری ایران هم مثل توریسم جهانی با تعریف دقیق شاخص‌ها پابه میدان بگذارد! در این روزها با خرید بلیط هواپیما علی بابا می‌توان سفری به دور از کرونا را با علی‌ بابا رقم زد.

ارسال دیدگاه




پربازدید ترین مطالب
  • ماه
  • فصل
  • کل
پر بحث ترین ها
کلیه حقوق سایت متعلق به سایت توریسم 7 می باشد.
طراحی قالب وردپرس : پرشین تیک