به سایت "جاذبه های توریستی و گردشگری" خوش آمدید.
امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

گردنه حیران کجاست ؟

جاذبه های توریستی و گردشگری

تقریبا محال است که نامِ گردنه ی حیران و زیبایی های بی نظیرِ آن به گوشتان نخورده باشد . یکی از دیدنی ترین دیدنی های آستارا ، که در هنگام بازدید از آستارا ، حتما و حتما باید به این منطقه سفر کرد تا از زیبایی هایِ بی نظیرش بهره برد .

گردنه حیران دقیقا کجاست ؟

گردنه حیران در میان جاده ارتباطی آستارا و اردبیل قرار دارد . از یک سو توسط جنگل احاطه شده و از سویی دیگر هم مشرف به دره‌ای نسبتا عمیق است . بنابراین باید گفت که از موقعیت جغرافیایی خاصی برخوردار است. همینطور رود ارس نیز از درون دره ای در کنارِ گردنه عبور می‌کند . این منطقه بعنوانِ مرز میان ایران و آذربایجان هم محسوب می‌شود.

دانستیم که این منطقه از موقعیت جغرافیاییِ خاصی برخوردار است . همین امر نیز باعث شده تا شغل بیشتر مردم ساکن در آن، کشاورزی و دامپروری باشد. هر چند که وجود مناظر فوق‌ العاده جذابِ آن و گسترش فضاهای گردشگری و همچنین ورود سرمایه‌گذاری‌های داخلی، آینده‌ای درخشان‌ تر را برای این منطقه به ارمغان خواهد آورد.

گردنه ی حیران را همین حالا بر روی نقشه ببینید 

مسیر گردنه حیران جهت رانندگی

مسیر گردنه حیران را می توان یکی از جذاب‌ ترین و لذت بخش ترین مسیرهایی دانست که هر کشوری می تواند داشته باشد. مسیری پرپیچ‌وخم و بی نظیر ، که از درون جنگل‌های هیرکانی در شمال کشور می‌گذرد .  سرسبزیِ این جنگل ها ، آرامش را به روحِ هر کسی ، هدیه می‌دهد. همینطور در طولِ مسیر ، افراد محلیِ این منطقه را مشغولِ فروشِ محصولات کشاورزی و فرآورده‌های محلی ای مانند عسل ، خواهیم دید . از سوی دیگر ، رود مرزی ایران و آذربایجان که در سوی دیگری از گردنه قرار دارد نیز بسیار دیدنی و فوق العاده است .

اما متاسفانه این را نیز باید گفت که در این گردنه ی زیبا ، همواره به دلیل داشتن جاده‌ای لغزنده و پیچ‌های خطرناک، به وقوع پیوستن تصادف‌های جاده‌ای نیز در آن دیده می‌شود . که متاسفانه کام مردم همیشه با این اخبار و صحنه های تصادف تلخ می شود و در بیشتر مواقع نیز با خساراتِ جانی و مالیِ هنگفت رو به رو هستیم . پس باید دقت داشت تا در هنگام سفر به این مکانِ زیبا و بی نظیر ، حتما و حتما دقتِ بیشتری در رانندگی به خرج دهیم و با رعایت قوانین و مقررات نیز از سفرمان نهایت لذت را ببریم .

عکس گردنه حیران

عکس گردنه حیران

تله کابین گردنه حیران

می رسیم به جذاب ترین دیدنیِ آستارا و گردنه ی حیران . که می توان گفت شاید ، گردنه ی حیران را می توان با این جاذبه ی بی نظیرش ، به خوبی شناخت و آوازه هایِ زیبایی اش را از همگان شنید . حال اگر هر چقدر که از این فضای دیدنیِ بی نظیر بگوییم کم است .

یادمان هست که گردنه ی حیران از موقعیت جغرافیاییِ خاصی برخوردار بود . به همین سبب ، با در نظر گرفتنِ این موقعیت جغرافیاییِ بی نظیر ، و همینطور ناحیه کوهستانی گردنه حیران، تنها وجودِ یک تله کابین برای این منطقه ی خارق العاده کم بود . نهایتاً در سال ۱۳۹۰ ، تله کابین نیز در این منطقه احداث شد و بر اساس گفته ها، کلیه کابین‌ها و تجهیزات مربوط به راه‌اندازی تله کابین، از کشور اتریش خریداری شد. که به همین دلیل ، از این تله کابین به عنوانِ ایمن‌ترین‌تله کابین های ایران می توان یاد کرد.

اکنون می رویم تا یک تصورِ زیبا و لذت بخش از هنگامی که سوار بر تله کابین می شویم ، داشته باشیم . هنگامی که سوار بر تله کابین می‌شویم، یک مسیر ۱۵۰۰ متری فوق‌العاده را در پیش خواهید داشت و همینطور، ۱۷۲۰ متر از سطح دریا نیز فاصله خواهید داشت. همینطور در کنارمان ، یک محیط کوهستانی با منظره‌ای بی نظیر و دلپذیر قرار دارد که می‌تواند حالمان را دگرگون و آرامش را به ذهن مان هدیه کند . همینطور بودنِ میانِ زمین و آسمان نیز ، لذتِ این گشت و گذار را صد چندان می کند . لذتی خاص که می توان گفت حقِ هر ایرانی ای است که آن را بچشد .

تله کابین گردنه حیران گیلان، به‌عنوان یکی از بهترین و دیدنی ترین منطقه های آستارا و نقاط گردشگری کشورمان شناخته می‌شود . گردشگران زیادی نیز در طول سال ، بازدیدکننده ی آن هستند و جهانیان هم از این لذتِ ناب بی بهره نیستند .

تله کابین گردنه حیران

تله کابین گردنه حیران

فلسفه ی نام گذاریِ حیران

شاید برایتان جالب باشد که از فلسفه ی پشتِ نامِ ” حیران ” نیز بشنوید . حیران کلمه ی عربی شده ی کلمه ی تالشیِ “هیران” است. “هیران” در زبانِ تالشی به معنایِ “مکان ابر و مه” نیز هست که بسیار زیباست . کمی دقیق تر اگر بگوییم ، “هیر” یا “هر” در زبان تالشی به معنیِ “ابر و مه” است و “ان” پسوندِ مکان است. حال که واقعا هم یکی از ویژگی‌هایِ بی نظیرِ گردنه حیران، همین  مه ها و گرفتگیِ هوا در اکثرِ اوقاتِ سال است.

 

جمعیتِ گردنه ی حیران

بد نیست که از مردمانِ عزیر و همینطور از جمعیتِ این منطقه ی زیبا هم بشنویم . به دلیل ییلاقی بودن منطقه ، ساخت بناهای ویلایی در سال‌های اخیر، در این منطقه ، بسیار بسیار چشمگیر بوده‌ است. طوری که در طول فصل هایِ گرمِ سال ، جمعیتِ این روستا به بیش از ۲۰۰۰ نفر می‌رسد . اما در حالی که  جمعیت ثابتِ آن در حدود ۳۰۰ نفر می‌باشد . که این ۳۰۰ نفر نیز به شغل کشاورزی مشغول بوده و در طول سال، خصوصاً بهار و تابستان، رستوران‌ها ، مغازه‌ ها، و کسب و کار هایی را در کنار جاده راه اندازی می کنند.

 

زمستانِ حیران

یکی دیگر از زیبایی های حیرت انگیزِ این منطقه ی بی نظیر ، چهار فصل بودنِ آن است که بهار و تابستان دیدنی ای دارد و زمستان آن نیز بعنوان یکی از جادو های طبیعت شناخته می شود.

بودن در میانِ یک منطقه ی وسیعِ سفید پوش، با درختانی عریان و سفید پوش شده ، آرامشِ خارق العاده ای به روح انسان خواهد بخشید .

اما به هیچ عنوان نباید فراموش کنیم که در هنگامِ سفر به گردنه ی حیران در فصل زمستان ، از ملزومات مهم و اساسی برای سفر ، غافل نشویم . زیرا که در فصل زمستان، سرتاسر این گردنه سفید پوش شده  و در نهایت به سببِ لغزشِ جاده ها ، احتمالِ افزایشِ آمار تصادفات و تلفات ، بالا خواهد رفت . زنجیر چرخ از آن دسته ملزوماتِ مهم است که به هیچ عنوان نباید فراموشش کرد.

زمستانِ حیران

زمستانِ حیران

ارسال دیدگاه




پربازدید ترین مطالب
  • ماه
  • فصل
  • کل
پر بحث ترین ها
کلیه حقوق سایت متعلق به جاذبه های توریستی و گردشگری می باشد.
طراحی قالب وردپرس : پرشین تیک