به سایت "جاذبه های توریستی و گردشگری" خوش آمدید.
امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

کلیسای نوتردام در مونترال کانادا

جاذبه های توریستی و گردشگری

کلیسای نوتردآم در مونترآل استان کبک قرار دارد. بازآفرینی سبک معماری”گوتیک”در این کلیسا آن را در میان برجسته ترین نمونه های جهان قرار داده است.

کلیسای کاتولیک نوتردآم (به زبان فرانسه: Basilique Notre-Dame de Montréal)، در بخش تاریخی مونترآل قدیم، در استان کبک قرار دارد. بازآفرینی سبک معماری”گوتیک”در کلیسای نوتردآم آن را در میان برجسته ترین نمونه های از این دست در سطح جهان قرار داده است؛ فضای داخلی آن باشکوه و رنگارنگ، رنگ سقف اش آبی تیره بوده و آراسته به ستاره های طلایی ست و رنگ نیایشگاه نیز ترکیبی از طیف رنگ های آبی، لاجوردی، قرمز، بنفش، نقره ای و طلایی ست. کلیسا پر است از صدها قطعه چوب کنده کاری شده با جزئیات ظریف و تندیس های مذهبی گوناگون، آنچه که درباره این مکان عجیب می نماید پنجره های شیشه ای لک دار در راستای دیوارهای نیایشگاه است که عاری از هرگونه نگاره های مربوط به صحنه های انجیل بوده و بیشتر صحنه ها نمایش دهنده تاریخ مذهبی مونترآل هستند. این کلیسای کاتولیک همچنین دارنده یک ارغنون Casavant Frères است که تاریخ اش به سال ۱۸۹۱ بر می گردد که به عنوان نخستین ارگ با پدالهای ترکیبی قابل تنظیم برای اجرا با الکتریسیته در زمان خود رخدادی برجسته به شمار می رفته است.

تاریخچه کلیسای نوتردآم
در سال ۱۶۴۲، به هنگام نخستین برپایی این بنا، دهکده ای که بعدها به نام Ville-Marie شناخته شد، نخستین نیایشگاه چوبی کوچک را در درون یک دیواره سنگی در Pointe-à-Callière در خود جای داده بود، جایی که امروزه سایتی مهم در موزه مردمشناسی مونترآل است. سپس پدر روحانی های مکتب Sulpician آمدند که در سال ۱۶۵۷ ساخت و ساز یک کلیسای بزرگ تر را به عهده گرفتند و آرشیتکت این بنا فردی پیرو همان مکتب از کاتولیک بود. بنای این کلیسا که در آن زمان به سبک “باروک” بود، بین سال های ۱۶۷۲ تا ۱۶۸۳ به طول انجامید.
در آستانه سال ۱۸۰۰، کلیسای پیشین بسیار کوچک می نمود و معمارش بر آن شد تا کلیسایی که ما به شکل امروزی اش می شناسیم را بنا کند. برای طراحی کلیسای جدید، شورای ساخت و ساز همکاری با یک معمار نیویورکی که خود ذاتا پروتستان بود را شروع کرد. هر دو آرشیتکت بازآفرینی سبک”گوتیک” را برگزیدند که در آن زمان در ایالات متحده و انگلستان از محبوبیت زیادی برخوردار بود. کار اصلی ساخت و ساز بنا بین سال های ۱۸۲۴ تا ۱۸۲۹ انجام شد.
در تابستان ۱۸۳۰، بخشی از ساختمان کلیسا مشمول عقب نشینی از کنار جاده شد، به جز برج ناقوس که تا سال ۱۸۴۳ که برج های دوقولوی کلیسای نوتردآم تکمیل شدند، همچنان سرپا بود. در برج غربی ناقوسی به سنگینی ۱۱٫۰۰۰ تن قرار گرفته و برج شرقی نیز دربردارنده یک دسته زنگ های موسیقایی ده تایی ست.
در سال ۱۸۸۹، بنا شد تا معمارها یک نیایشگاه کوچک تری برای برگزاری مراسمی مانند عروسی و ختم در ابعاد کوچک تر بسازند که نیایشگاه Notre-Dame du Sacré-Cœur نام دارد و بازآفرینی سبک”گوتیک” در اینجا هم اجرا شده است.
در میانه سال های ۱۸۷۰ تا ۱۹۰۰، فاز دوم آذین بندی کلیسا به وسیله معمارهای نامی کبکی وقت انجام شد. یکی از آنها در سفری به فرانسه، عمیقا تحت تاثیر سبک و نمادگرایی (سمبولیسم) بنای Sainte-Chapelle پاریس که از نظر او الهام بخش سبک”باروک” بود قرار می گیرد: رنگ های آبی و طلایی برگزیده شدند، به ویژه برگ های طلاکاری شده در گنبد و بر روی ستون ها خاطره آن کلیسای پاریسی را زنده می کنند. این آذین بندی رنگارنگ کاملا پر از چوب های کنده کاری شده است.
نیایشگاه در سال ۱۹۷۸ در پی یک آتش سوزی شدید، آسیبی جدی دید و در نوسازی دوباره آن به همت نجارها، پیکرتراش ها و خراط های زبده، سبک های سنتی از نو به اجرا درآمدند. گنبد کلیسا به سبک امروزین و با هدف تامین نور طبیعی ساخته شد.
کلیسای نوتردآم در پی سفر و بازدید “پاپ ژان پل دوم” در سال ۱۹۸۲، به عنوان basilica (کلیسای اعظم کاتولیک) ارتقاء یافت. کلیسای کاتولیک رُمی نوتردآم، در سال ۱۹۸۹ به عنوان یک سایت تاریخی ملی کانادا برگزیده شد.
شاید برایتان جالب باشد که مراسم ازدواج”سلین دیون” هنرمند محبوب کانادایی و همچنین مراسم بدرقه همسر مرحوم اش، هر دو در این کلیسا برگزار شده است.

بازدید از کلیسای نوتردآم
زمان بازدید از ۲۲ جون تا ۵ سپتامبر:
• دوشنبه ها: ۸ صبح تا ۵ عصر
• سه شنبه تا شنبه: ۸ صبح تا ۸ شب
• یکشنبه ها: ۱۲:۳۰ تا ۴ عصر

 

زمان بازدید از ششم سپتامبر تا ۲۱ جون ۲۰۱۷:

• دوشنبه تا جمعه: ۸ صبح تا ۴:۳۰ عصر
• شنبه ها: ۸ صبح تا ۴ عصر
• یکشنبه ها: ۱۲:۳۰ تا ۴ عصر

تور بزرگ: از بیست و یکم جون تا نه اکتبر برگزار شده و یک تور یکساعته همراه با راهنماست که گردشگران از بخش های درونی و خصوصی تر کلیسا مانند گالری ها و محل غسل تعمید نیز دیدن می کنند.
شرکت در مراسم ارغنون نوازی: تماشای نواختن ارگ بزرگ کلیسای نوتردآم از بالکن کلیسا یک فرصت ویژه را برای ملاقات با نوازنده آن(Pierre Grandmaison)، فراهم می کند.
تور ترکیبی”تور بزرگ”+”شرکت در مراسم ارگ نوازی”: نرخ تور برای بزرگسالان ۱۵ دلار و برای بازدیدکنندگان ۷ تا هفده ساله، ۱۲ دلار می باشد.
همچنین برای آن دسته از گردشگرانی که می خواهند تا شخصا به گردش در کلیسا بپردازند، یک دفترچه راهنما به زبان های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی و یا ژاپنی در دسترس می باشد.
• گفتنی ست که نزدیک ترین ایستگاه مترو به کلیسا، Place-d’Armes می باشد.

ورودیه
بلیط ورودی بازدید کنندگان از این کلیسا دربردارنده یک تور بیست دقیقه ای همراه با راهنما نیز هست که به زبانهای انگلیسی و فرانسوی اجرا می شود. مبلغ ورودیه از همه بازدید کنندگان، همراه یا بدون تور دریافت می شود و این کمک ها برای پوشش هزینه های سالانه بازسازی و نگهداری این سازه تاریخی ضروری ست.
ورودیه بزرگسالان: ۵ دلار
ورودیه ۷ تا ۱۷ سال: ۴ دلار
شش ساله و پایین تر: رایگان

 

ارسال دیدگاه




پربازدید ترین مطالب
  • ماه
  • فصل
  • کل
پر بحث ترین ها
کلیه حقوق سایت متعلق به جاذبه های توریستی و گردشگری می باشد.
طراحی قالب وردپرس : پرشین تیک