به سایت "جاذبه های توریستی و گردشگری" خوش آمدید.
امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کار در دندانپزشکی و فرصت‌ها و مسیرهای شغل دندانپزشکی

جاذبه های توریستی و گردشگری

شغل دندانپزشکی، اگرچه در درجه اول بر مراقبت از دهان و حفظ سلامتی دهان و دندان متمرکز است، اما گزینه‌های شغلی متعددی دارد. فرصت‌های شغلی که در دندانپزشکی مورد تقاضا و در دسترس هستند، به نوع مدرک تحصیلی و شرایط حرفه‌ای شما، بستگی دارند. متخصص دندانپزشک، دستیاران دندانپزشک، متخصصین بهداشت دندانپزشکی، تکنیسین‌های آزمایشگاه دندانپزشکی و غیره، همه در یک تیم کار می‌کنند تا به بیماران خود خدمات ارائه دهند. در اینجا مروری اجمالی بر برخی فرصت‌های شغلی موجود در شغل دندانپزشکی، انجام شده‌است که می‌تواند شما را با این فرصت‌ها و مسیرها بیشتر آشنا نماید.

 

مسیرهای شغل دندانپزشکی

دستیار دندانپزشک

دستیار دندانپزشک کمک‌های عملی برای کار دندانپزشکی فراهم می‌کند. آنها کارهای مقدماتی مانند ضدعفونی کردن تجهیزات، آماده‌کردن و گرفتن عکس‌های با اشعه ایکس، گرفتن قالب دندان‌های بیمار را انجام می‌دهند. علاوه بر این، بیماران را با استفاده از روش‌های خود راهنمایی می‌کنند و به آنها شیوه‌های مراقبت از دهان و دندان را آموزش می‌دهند. وظایف بیشتر ممکن است شامل، بی‌حسی موضعی، به کاربردن سیلانت و استفاده از فلوراید باشد. دستیار دندانپزشک ممکن است قرار ملاقات‌های بیماران را نیز تعیین کرده و به سایر کارهای دفتری نیز رسیدگی کند.

چطور یک دستیار دندانپزشک شویم؟

راه‌های مختلفی برای تبدیل‌شدن به یک دستیار دندانپزشک وجود دارد. در ایران شما می‌توانید پس از گذراندن دوره‌های دستیاری در این شغل، مشغول به کار شوید. در کشورهای دیگر از جمله آمریکا، در برخی ایالت‌ها از شما خواسته می‌شود که از یک برنامه معتبر تحصیلی فارغ‌التحصیل شده و یک امتحان دولتی را با موفقیت پشت سر بگذارید. با این حال در بسیاری از کشورها نیازی به چنین الزامات رسمی وجود ندارد.

شغل دستیار دندانپزشک، از جمله مشاغلی است که نیاز به آن در حال افزایش است. دفتر آمار کار و اشغال در آمریکا، پیش‌بینی نموده‌است که از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۶، به این دلیل که تقاضا برای خدمات پیشگیرانه سلامت دهان و دندان در حال افزایش است، میزان اشتغال دندانپزشکان ۱۹ درصد افزایش خواهد یافت.

بهداشت دندانپزشکی

متخصص بهداشت دندانپزشکی، نسبت به دستیار دندانپزشک، مسئولیت بیشتری دارد. وظایف کاری یک متخصص بهداشت شامل جرم‌گیری دندان، معاینه بیماران برای تشخیص علائم بیماری‌های دهان (غربالگری سرطان و لثه) و ارائه مراقبت‌های پیشگیرانه تحت نظارت دندانپزشک است. علاوه بر این، آنها به بیماران روش‌های بهبود سلامت دهان و دندان را آموزش می‌دهند.

چگونه می‌توان یک متخصص بهداشت شد؟

بهداشت دهان و دندان به طور معمول نیاز به مدرک دانشگاهی در بهداشت دندانپزشکی دارد. به دلیل روند افزایشی تقاضا برای این حرفه، این شغل نیز ار چشم انداز مناسب و معقولی در آینده برخوردار می‌باشد.

تکنیسین آزمایشگاه دندانپزشکی

تکنیسین‌های آزمایشگاه دندانپزشکی پروتزهای دندان را تولید می‌کنند. این کار شامل تولید پل‌ها، کرون‌ها و دندان‌های مصنوعی است. در این زمینه نیز تخصص‌هایی وجود دارد از جمله وسایل ارتودنسی یا سرامیک‌ها.

چطور می‌توان یک تکنیسین آزمایشگاه دندانپزشکی شد؟

اغلب مهارت‌های آموخته شده در این حرفه، در چهار رشته اصلی در تکنولوژی دندانپزشکی که عبارتند از پروتز ثابت، پروتز متحرک، پروتزهای فک و صورت و ارتودنسی، آموخته می‌شود. تکنسین‌های آزمایشگاه دندانپزشکی حداقل به مدرک دیپلم نیاز دارند. برخی برنامه‌های مربوط به دوره‌های بعد از دبیرستان در رابطه با این حرفه وجود دارند که در آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آموزش داده می‌شوند و به آنها مدرک نیز داده می‌شود.

دندانپزشک عمومی

موقعیت یک دندانپزشک عمومی در شغل دندانپزشکی، در سطح یک دکتر است. آنها با تمرکز بر پیشگیری و جلوگیری از بیماری‌ها با استفاده از معاینات منظم، خدمات گسترده‌ای برای تدوام سلامت دهان بیمار ارائه می‌دهند. دندانپزشک عمومی، بیماری را تشخیص داده و آن را درمان می‌کند، به طور بالقوه آنها درمان‌های پیشرفته‌تری از قبیل پل دندان مصنوعی، پر کردن دندان‌ها، پرکردن حفره‌ها و کانال‌های ریشه و یا ارجاع بیمار به سایر تخصص‌های دندانپزشکی را انجام می‌دهند.

چطور می‌توان یک دندانپزشک عمومی شد؟

برای این شغل دندانپزشکی، نیاز است که از یک دانشکده دندانپزشکی معتبر فارغ‌التحصیل شوید و مجوزهای لازم برای انجام این شغل را کسب کنید.

ارتودنتیست

ارتودنتیست در همتراز کردن فک و موقعیت دندان‌ها، تخصص دارد. با استفاده از ابزار و روش‌های استراتژیک، کار آنها به طور معمول منجر به صاف‌شدن دندان‌ها می‌شود. این متخصصین معمولا به بیماران جوانتر مشاوره و درمان ارائه می‌کنند، به این دلیل که جابجایی دندان‌های آنها راحت‌تر است. اما این باعث نمی‌شود که بیماران با سن بیشتر با ارتودنتیست مشورت نکنند. کار متخصصین این حرفه محدود به محیط مطب نیست و اغلب اوقات در محیط بیمارستان به بیماران دارای آسیب‌های فک نیز مشاوره و درمان ارائه می‌دهند.

چطور می‌توان یک ارتودنتیست شد؟

متقاضیان این تخصص باید بعد از گذراندن دوره عمومی دندانپزشکی، در دانشگاه، دوره‌های آموزشی مربوط به این تخصص را نیز بگذرانند.

جراح دهان، فک و صورت

یک جراح دهان، فک و صورت، انجام عمل جراحی مربوط به دهان و فک را انجام می‌دهد. کار آنها ناهنجاری‌های ساختاری دهان یا مشکلات فک بیمار را اصلاح می‌کند. جراحان دهان، فک و صورت در محیط‌های کاری مختلفی مانند بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها یا مطب خصوصی خود کار می‌کنند.

مسیرهای شغل دندانپزشکی

چطور می‌توان یک جراح دندانپزشک شد؟

درست مانند سایر تخصص‌های دندانپزشکی، جراحان فک، دهان و صورت بعد از گذراندن دوره دندانپزشکی عمومی، باید آموزش‌های مربوط به این حوزه تخصصی را پشت سر بگذارند.

 

ارسال دیدگاه




پربازدید ترین مطالب
  • ماه
  • فصل
  • کل
پر بحث ترین ها
کلیه حقوق سایت متعلق به جاذبه های توریستی و گردشگری می باشد.
طراحی قالب وردپرس : پرشین تیک