به سایت "جاذبه های توریستی و گردشگری" خوش آمدید.
امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

چرا باید آیوتایا را ببینیم؟

جاذبه های توریستی و گردشگری

چرا باید آیوتایا را ببینیم؟

چرا باید آیوتایا را ببینیم؟

تایلند کشور بسیار بزرگ و پهناوری است. وقتی که صحبت از تور تایلند علی بابا به میان می‌آید، همه ما به یاد بانکوک، پاتایا یا پوکت می‌افتیم. این در حالی است که تایلند شهرهای مختلفی دارد و هر شهر دارای جاذبه مخصوص به خود است.

اگر از شهرهای مهمی همانند پوکت دیدن کردید؛ اما هنوز هم دلتان برای تایلند تنگ می‌شوید، می‌توانید اینبار به آیوتایا تایلند سفری کنید. شهری عجیب که به پایتخت باستانی تایلند آن را می‌شناسند. با ما همراه باشید تا اسرارآمیزترین جاذبه‌های این شهر را برای شما آشکار کنیم.

آیوتایا کجاست؟

آیوتایا در ناحیه تایلند مرکزی قرار دارد و مرکز استان آیوتایا محسوب می‌شود. این شهر در فاصله کمی از بانکوک واقع شده است. پس در صورتی که به بانکوک سفر کرده‌اید، می‌توانید کمی ماجراجو باشید و سری به آیوتایا بزنید.

معرفی آیوتایا

شهر آیوتایا از دیگر شهرهای توریستی تایلند به حساب می‌آید. همه‌ساله هزاران گردشگر برای بازدید از این شهر، عازم آیوتایا می‌شوند. با توجه به اینکه آیوتایا فاصله چندانی تا بانکوک ندارد، بسیاری از مسافرانی که به بانکوک سفر می‌کنند نیز بخشی از سفر خود را به بازدید از آیوتایا اختصاص می‌دهند.

آیوتایا در بخش شمالی بانکوک واقع شده است. پس در تور تایلند به مقصد بانکوک، بهتر است سری به آیوتایا نیز بزنید. این شهر در دوران گذشته از جمله مهم‌ترین شهرهای تایلند از نظر فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و هنری بوده است. پس به عبارت دیگر می‌توان گفت که آیوتایا روزگاری مهم‌ترین شهر کشور تایلند به حساب می‌آمد. هنوز هم به لطف صنعت گردشگری، آیوتایا از جمله بهترین شهرهای تایلند به حساب می‌آِید.

تاریخچه آیوتایا

تاریخچه آیوتایا

تاریخچه آیوتایا

شهر آیوتایا را با نام پایتخت باستانی تایلند نیز می‌شناسند. این شهر به مدت ۴۱۷ سال پایتخت تایلند به حساب می‌آمد. به‌خاطر همین هنوز هم از جمله مهم‌ترین شهرهای تاریخی در تمام جنوب‌شرق آسیا به حساب می‌آید. در سال ۱۳۵۰، پادشاهی آیوتایا ایجاد شده بود.

در قرن شانزدهم میلادی، آیوتایا به نقطه اوج خود از نظر ثروت و فرهنگ رسید. قلمرو پادشاهی آیوتایا در آن دوران تا برمه و کامبوج امروزی گسترش پیدا کرده بود. در آن دوران پادشاهی آیوتایا حتی با فرانسه نیز روابط مناسبی برقرار می‌کرد. با توجه به نزدیکی آیوتایا به بانکوک، سبک معماری هر دو شباهت بسیاری به هم دارد. جالب اینجاست که سبک معماری هر دوی آن‌ها ترکیبی از معماری کامبوج و هنر دوره سوخوتای به حساب می‌آید.

در قرن ۱۷ میلادی، آیوتایا از جمله زیباترین شهرهای دنیا بود. در تاریخ ۱۹۹۱، شهر تاریخ آیوتایا را در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دادند. تا سال ۱۷۶۷ تا ، ۳۳ تن از پادشاهان تایلند که هرکدام از خاندان‌های مختلف بودند، در آیوتایا حکومت کردند. نهایتاً در نیمه قرن ۱۸ میلادی، برمه‌ای‌ها این شهر را فتح و متأسفانه تخریب کردند. در آن دوران حدود ۴۰۰ معبد مختلف در آیوتایا وجود داشت؛ اما بعد از حمله، فقط تعداد انگشت‌شماری از آن‌ها جان سالم به در بردند.

اهمیت اقتصادی آیوتایا

در آن دوران آیوتایا در مسیر تجارت قرار داشت. اکثر تاجران و بازرگانانی که به‌سمت شرق آسیا و چین حرکت می‌کردند، در این شهر توقفی کوتاه داشتند. مخصوصاً زمانی که آب‌وهوا مساعد نبود، تا زمان بهتر شدن وضعیت راه، در آیوتایا باقی می‌ماندند.

این موضوع باعث شد تا آیوتایا از نظر اقتصادی بسیار شکوفا شود. پادشاهی سیام هم تصمیم گرفت تا برای ایجاد روابط تجاری بهتر با کشورهای حاشیه اقیانوس هند همانند پاکستان، هند و البته ایران، سود بیشتری به دست بیاورد. در آن دوران ژاپنی‌ها از تجارت با هلند و چین بسیار سود می‌بردند. به همین خاطر پادشاهی سیام روابط خود را با هند، پاکستان و ایران گسترش داد.

در همان دوران بود که ایرانیان و مسلمانان پا به آیوتایا باز کردند. افراد مشهوری همانند آقا محمد استرآبادی، شیخ احمد قمی، حاج سلیم مازندرانی و … در پادشاهی سیام تردد داشتند. آن‌ها تا سالیان سال، از جمله خانواده‌های مهم و ثروتمند آیوتایا به حساب می‌آمدند. جالب است بدانید که ایرانیان در آن زمان به سبب تجارت بسیار با آیوتایا، نفوذ بسیاری در دربار سلطنتی سیام نیز پیدا کردند. این‌ها همگی به دوران پیش از حمله باز می‌گردد. پس از حمله، محله ایرانیان نیز نابود شد.

چرا باید آیوتایا را ببینیم؟

چرا باید آیوتایا را ببینیم؟

چرا باید آیوتایا را ببینیم؟

آیوتایا قدیمی‌ترین تمدن تایلند به حساب می‌آید. این شهر یک موزه بزرگ تاریخی به حساب می‌آید. البته بخشی از شهر را به پارک تاریخی آیوتا تبدیل کرده‌اند. این شهر همان طور که اشاره کردیم، از جمله میراث جهانی یونسکو به حساب می‌آید. همین موضوع اهمیت آیوتایا را نشان می‌دهد. در ضمن به یاد داشته باشید که این شهر در میان طبیعی بکر و مثال‌زدنی قرار گرفته است. در نتیجه اگر به حضور در مناطق طبیعی و دست‌نخورده نیز علاقه دارید، آیوتایا برایتان مقصد مناسبی خواهد بود.

به‌صورت کلی می‌توان گفت که برای تجربه کامل و واقعی از تور تایلند ، باید از شهرهای مختلف این کشور دیدن کنید. تایلند مثل یک باغ گل است و هر گل بوی خاصی می‌دهد. آیوتایا نیز از جمله مهم‌ترین شهرهای این کشور است که برای آشنایی با تاریخ تایلند، حتماً باید از آن دیدن کنید.

ارسال دیدگاه




پربازدید ترین مطالب
  • ماه
  • فصل
  • کل
پر بحث ترین ها
کلیه حقوق سایت متعلق به جاذبه های توریستی و گردشگری می باشد.
طراحی قالب وردپرس : پرشین تیک