به سایت "جاذبه های توریستی و گردشگری" خوش آمدید.
امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

غارهای گردشگری گیلان | 11 غار برتر گردشگری گیلان را بشناسیم

جاذبه های توریستی و گردشگری

سفرهای هیجان‌انگیز به غارهای گردشگری در گیلان

سفر رفتن جزوی مهمی از زندگی ما است. با وجود سفرهای مکرر ما به شهرهای شمالی ایران شناختن مناطق گردشگری بیشتر در این مناطق می‌تواند به تنوع و لذت بردن بیشتر از این سفرها کمک زیادی کند. شناختن غارهای گردشگری گیلان یکی از راه‌های تنوع بخشیدن به سفرهای شما است. این غارها جاذبه‌های دیدنی منحصربه‌فردی هستند که مناسب برای کمپ زدن یا دورهمی‌ها هستند. در ادامه این مطلب با چندین غار خاص گیلان و ویژگی‌های آن‌ها و راه‌های رسیدن به این غارها را می‌خوانیم.

غارهای گردشگری

 

غارهای گردشگری رودسر استان گیلان

شهرستان رودسر که یکی از شهرستان‌های گیلان است علاوه بر متصل بودن به دریا، سواحل خوبی دارد دارای چندین غار است که این شهرستان را از دیگر شهرستان‌ها متمایزتر کرده است. این غارها که در سطح این شهرستان پراکنده شده‌اند مشخصات خاصی دارند. در ادامه مشخصات و موقعیت این غارها را می‌خوانیم.

غار شهاب

غار شهاب در میان جنگل میاندوآب شهر کلاچای در شهرستان رودسر قرار دارد. دهانه‌ی این غار به‌صورت ۴۵ درجه قرار دارد و برای رفت‌وآمد نیازمند طناب و فرودآمدن است. با توجه ‌به مشخصات این غار برای بازدید از آن جزوی از یک تیم حرفه‌ای بودن یا تسلط بر اصول کوه‌نوردی و استفاده از ابزارهای آن خیلی کمک‌ می‌کند.

غار کبیران

یکی دیگر از غارهای گردشگری گیلان غار کبیران است. این غار در روستای اشکور سلفی در بخش رحیم آباد شهرستان رودسر قرار دارد و برای بازدید باید تا خود روستا بروید و از اهالی آنجا برای پیداکردن غار کبیران کمک بگیرید.

غار وادار

اگر از دیدن امکان باستانی لذت می‌برید غار وادار یکی از غارهای گردشگری گیلان است که در روستای دلیجان قرار دارد که در ۶۳ کیلومتری رودسر است. این غار که در امتداد سرچشمه رودخانه آسمان رود قرار دارد، دو نقطه را به‌صورت تونلی زیرزمینی متصل می‌کند.

غارهای طبیعی

املش به همراه غارهایی برای گردشگری در گیلان

املش شهری که در فاصله ۱۰ کیلومتری دریا قرار دارد، عجایب دیدنی جالبی را در خود جا داده است. جدا از جنگل و آثار باستانی این شهرستان، غارهای املش هم بازدیدکنندگان خاص خود را به همراه دارد. غارهای این شهرستان که همگی جزو آثار ثبت شده ملی ایران است عبارت‌اند از:

  • غار روستای کشمش: غار روستای کشمش که به غار شمار دو روستای کشمش هم معروف است در جنوب این روستا و بخش رانکوه استان املش قرار دارد. این غار نسبت به دیگر غارها دارای بازدید کنندگان کمتر و در نتیجه دارای جو بکرتری است
  • غار هفت خم تله سیاه کوه: یکی از غارهای معروف املش غار هفت خم است. در این غار آثار سفالی و قدیمی پیدا شده است که نشان از قدمت زیاد آن و استفاده از آن در گذشته دور به‌عنوان سرپناه می‌دهد. برای بازدید از این غار باید به روستای سیاه کوه در رانکوه شهرستان املش بروید
  • غار تپهابن گورج: غار تپهابن که در شرق روستای گورج در املش قرار دارد، یکی از جاذبه‌های دیدنی این شهر است. در این غار آثار باستانی پیدا شده که نشان‌دهنده فعالیت انسان در آن در عصرهای آهنگ و دوره اسلام است

غارهای رودبار در استان گیلان

شهرستان رودبار که بین دو کوه قرار دارد و بیشتر مناطقش کوهستانی است علاوه بر سوغاتی‌ها و مناطق دیدنی که دارد، غارهای منحصربه‌فردی برای گردشگری دارد. در ادامه با برخی از معروف‌ترین غارهای گردشگری در رودبار آشنا می‌شویم.

غار دربند رشی

یکی از مهم‌ترین غارهای گردشگری گیلان که در آن علاوه بر سفال‌ها، استخوان‌ها و سنگواره‌ها، ابزارهای سنگی متعلق به عصر سنگ در آن پیدا شده غار دربند رشی است. این غار که به ثبت آثار ملی نیز رسیده در جنوب روستای رشی در بخش رحمت‌آباد شهرستان رودبار قرار دارد.

غار

غار اسپهبدان

یکی از غارهایی که در کوه قرار دارد و برای بازدید از آن باید کوه‌نوردی کنید غار اسپهبدان است. این غار که در ارتفاع ۵۰۰ متری قرار گرفته در فاصله ۶٫۱ کیلومتری روستای شاه شهیدان در شهرستان رودبار قرار دارد. در این غار که به ثبت آثار ملی نیز رسیده است، سفال‌هایی پیدا شده است که احتمال داده می‌شود مربوط به دوره پارینه‌سنگی و عصر آهنگ بوده باشد. همچنین به دلیل ارتفاع بلند غار اسپهبدان احتمال می‌رود که از آن به‌عنوان جایگاه دیده‌بانی نیز استفاده می‌شده است.

غار چشمه باد

یکی از زیباترین غارهای گردشگری استان گیلان در هرزه ویل منجیل رودبار قرار دارد. دهانه این غار که در ارتفاع صدمتری قرار دارد بدون راهنما قابل پیداکردن نیست. در این غار قندیل‌های آهکی بزرگی وجود دارند که به دلیل بازدیدکننده کم سالم ماندن و برای رسیدن به انتهای غار باید از حوضچه‌های آب نیز رد شوید و قسمت‌هایی از مسیر نیز خیلی باریک است که به‌راحتی قابل رد کردن نیست. البته این غار در فصل بهار پر از آب می‌شود و غیر قابل بازدید است.

غار درفک

غار درفک در ارتفاعات خورگام شهرستان رودبار قرار دارد. این غار به دلیل مرتفع بودن، بیشتر در فصل‌های بهار و تابستان قابل بازدید است و در فصل‌های سردتر پر از برف می‌باشد. دریچه ورودی این غار شیب ۴۵ درجه‌ای دارد که برای ورود به آن نیازمند ابزارهای حرفه‌ای کوه‌نوردی و حتی راهنمای حرفه‌ای هستید.

غار خون فوشه ترکیبی از چند منظره

یکی از غارهای گردشگری گیلان که هم در جنگل قرار دارد و هم چشمه دارد غار خون فوشه است. این غار که در ۱۵ کیلومتری روستای فوشه از شهرستان فومن قرار دارد، در وسط جنگل قرار گرفته است و قرارگرفتن چشمه در کنار این غار آن را محبوب‌تر کرده است. با وجود اینکه شیب ورودی این غار ملایم است اما قسمتی از آن نیازمند سینه خیر رفتن که پیشنهاد می‌شود وسائل کوه‌ و غارنوردی به همراه داشته باشید.

غارهای جذاب

گیلان و غارهای گردشگری بکر آن

همان‌طور که می‌دانیم گیلان یکی از استان‌های پربازدید و محبوب است و بعد از چندین بار سفر به این استان متوجه ظرفیت جاذبه‌های مخفی و جذاب آن می‌شوید. استان گیلان به دلیل قرارگرفتن کنار دریا و همچنین پوشش جنگلی و کوهستانی که دارد ظرفیت‌های گردشگری زیادی همانند غارها را در خود جا داده است. در این مطلب غارهای جذابی را شناختیم که به‌تنهایی می‌توانند انگیزه سفر جالبی باشند و از طرفی قرارگرفتن اکثر این غارها در جنگل‌ها و مناطق گردشگری ظرفیت‌های زیادی برای وقت گذراندن دارند.

ارسال دیدگاه




پربازدید ترین مطالب
  • ماه
  • فصل
  • کل
پر بحث ترین ها
کلیه حقوق سایت متعلق به جاذبه های توریستی و گردشگری می باشد.
طراحی قالب وردپرس : پرشین تیک