به سایت "جاذبه های توریستی و گردشگری" خوش آمدید.
امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

نزدیک ترین ایستگاه مترو به باغ ایرانی ده ونک

جاذبه های توریستی و گردشگری

در نگاه اول تهران شهری است که جز اخبار سیاست، دود و سیاهی چیز دیگری به ایرانی‌ها نمی‎رساند. این شهر که از دوران قاجار شکل و شمایل توسعه و گسترش به خود گرفت، هم اکنون به‌عنوان پاتخت ایران و بزرگ‌ترین شهر کشور از نظر جمعیت شناخته می‌شود. جز مشکلات گرانی و رفت‌وآمد در تهران می‌توان به نقاط روشنی هم نگاه کرد که زیبایی خاصی را به مردم نمایش می‌دهند. برای مثال ایران مال یا بازار بزرگ ایران که یکی از شاهکارهای ساختمانی و فرهنگی مدرن است، توانسته در این شهر مثل ستاره‌ای در آسمان سیاه بدرخشد. یک‌سری مکان‌های تفریحی و مجموعه‌های جذاب فرهنگی در تهران هستند که در جاهای دیگر کشورمان نمی‌توان نمونه آن را یافت. پارک باغ ده ونک یکی از این مکان‌ها است. پارکی بزرگ و دوست‌داشتنی که مایع فخر هر ایرانی به‌حساب می‌آید و فرهنگ آن‌ها را حفظ می‌کند. در ادامه با ما همراه باشید تا با این باغ ایرانی بیشتر آشنا شوید.

سرگذشت باغ‌ها

گذشته‌ها و سال‌های دور ایرانی‌ها در مسیر قنات درختانی را می‌کاشتند. این کاشت درخت کم کم شکلی توسعه‌ای به خود گرفت و مردم پس از افزایش درخت‌ها در فکر هنری کردن و استفاده از هوش خود در آن افتادند. هنر معماری ایرانیان به آن‌ها کمک کرد تا در مدت زمان کمی بتوانند باغ‌های بسیار بزرگی را با اشکال مختلف سازماندهی و معماری کنند. معمولا وسط هر باغی ساختمانی زیبا می‌ساختند و باغ را با جوی‌های آبی که از وسط آن رد می‌شد، معطر می‌کردند. پیشینه این کار در کشور ما به دورانی بر می‌گردد که قنات ساخته شد. زمانی‌که مردم توانستند از آب زیرزمین برای آبیاری و مصرف خود استفاده کنند، توسعه باغ‌ها و دشت‌های وسیع هم شکل گرفت.

سرگذشت باغ ده ونک

باغ ده ونک یا پارک ایرانی یکی از باغ‌های قدیمی تهران است که در گذشته روی قناتی ساخته شده بود. شهرداری تهران که پس از خراب شدن ساختمان‌های قدیمی آن نمی‌خواست این میراث ملی خراب و به‌جای آن ساختمانی زشت و کریه ساخته شود، باغ را به مهندسی ایرانی سپرد تا با هنر خود معماری اصیل باغ سازی را دوباره به شهر تهران برگرداند. مهندس علی مختاری که نام او روی این باغ نیز قرار گرفته، توانست با استفاده از الگوهای قدیمی باغ سازی، محیطی هزار هکتاری را دوباره به چرخه طبیعت بازگرداند و سازماندهی عجیبی برای کاشت درختان و گل و گیاه در آن ایجاد کند. این باغ که به باغ ایرانی نیز معروف است، در محله ده ونک تهران واقع شده و هم اکنون نیز مردم به‌عنوان محل استراحت، از آن استفاده می‌کنند.

nature-and-Bagh-e-Irani-in-Tehran

همان‌طورکه گفته شد همه اصول یک باغ که در کشور ایران وجود دارد، در این پارک رعایت شده است. از جوی‌های آب که از وسط آن عبور می‌کنند تا قسمت‌های وسیعی که برای کاشت گل و گیاهی جز درخت استفاده شده است.

امکانات باغ مهندس علی مختاری

باغ ده ونک امکانات متعددی هم دارد که می‌توانند شرایط استراحتی چهار، پنج ساعت را برای شما مهیا کنند. در این باغ سرویس بهداشتی، نمازخانه، دکه خرید و فروش، ساختمانی مرکزی (قبلا کافه بود اما هم اکنون به‌عنوان کتابخانه از آن استفاده می‎شود) و… نیز ساخته شده است.

اگر بخواهیم چند دلیل برای حضور شما در این باغ بیاوریم، باید به هوای داخل این پارک اشاره کنیم. شباهت این پارک به محفظه شیشه‌ای که جلوی برخورد کثیفی‌ها را وسط گودالی از گل و لای می‌گیرد، بسیار زیاد است. درختان بزرگ و بلند باغ ده ونک جلوی ورود دود و آلودگی هوا را می‌گیرند و گل‌های کف آن نیز چشمان شما را به زیبایی‌های روی زمین عادت می‌دهند. به‌هیچ‌وجه نمی‌توان در نقطه‌ای از این باغ زشتی مشاهده کرد که در کل شهر به تعداد زیاد وجود دارد و مرتب حال شما را خراب می‌کنند!

دسترسی به باغ ده ونک

بوستان ده ونک در خیابان شیخ بهایی شمالی، ۲۰ متری پیروزان، کوچه شهید صابری قرار دارد. درصورتی که مسافر هستید و تازه از فرودگاه امام خمینی به این شهر آمده‌اید، بهتر است بدانید برای دسترسی به باغ مهندس علی مختاری می‌توانید از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید که دو مسیر را پیش‌پای شما می‌گذارند:

با بی‌آرتی یا تاکسی‌های خطی، به میدان ونک، سپس از سمت شمال به خیابان ولیعصر بروید. پس از کمی پیاده‌روی در ولیعصر، وارد خیابان خدامی شوید. پایانه تاکسی ده ونک ابتدای خیابان خدامی قرار دارد. کافی است به راننده بگویید مقصد شما باغ ده ونک است تا شما را در خیابان صابری پیاده کند. از آن‌جا تا ورودی جنوبی و اصلی باغ، پنج دقیقه پیاده‌روی دارید.

Z4oplnn3V_1024

با مترو خود را به ایستگاه متروی توحید در خط چهار برسانید. سپس با بی‌آر‌تی از خط ۱۰۴ (پایانه جنوب) به ایستگاه پل مدیریت بروید. از این ایستگاه تا باغ ایرانی نزدیک ۳۰۰ متر پیاده‌روی دارید. درصورتی‌که مسافر هستید و تازه از فرودگاه امام خمینی به تهران آمده‌اید، می‌توانید از نزدیک‌ترین دکه نقشه مترو تهران را تهیه و از روی آن مسیرهای گفته شده را ببینید. نقشه مترو تهران زیاد سخت نیست. فقط کافی است با حضور در محل و با کمی دقت مسیر خود را از روی نقشه مترو تهران بیابید.

ارسال دیدگاه




پربازدید ترین مطالب
  • ماه
  • فصل
  • کل
پر بحث ترین ها
کلیه حقوق سایت متعلق به جاذبه های توریستی و گردشگری می باشد.
طراحی قالب وردپرس : پرشین تیک